Ingen smalle steder : Journalisthøjskolen betalte 242.500 kroner for kontroversiel reklamefilm

Posted by: on mar 13, 2017 | No Comments

Den er blevet beskyldt for at være ekstremt venstreorienteret. Men prisen for reklamefilmen var dog meget kapitalistisk, da Journalisthøjskolen fandt den store pung frem for at betale en tidligere studerende.

- Vi har villet lave en film, der ramte potentielle ansøgere til vores ni professionsbacheloruddannelser – ved at tale til, hvordan de ser sig selv, i stedet for at vise, hvem vi eller for den sags skyld, de brancher, vi uddanner til, er – og det synes vi er lykkedes.

Sådan lød det tidligere på måneden fra Martin Rask Pedersen, kommunikationschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), da han overfor uddannelsesinstitutionens hjemmeside forklarede, hvorfor den ikke længere gjorde brug af en omdiskuteret reklamefilm. En introduktion til potentielle nye studerende, som langt fra blev vel modtaget indenfor den journalistiske verden.

Læs også : Harald Børsting på tur med ATP – 241.399 kroner brændt af på Brasiliens-rejse

Hvilket blandt andet kom til udtryk i en kommentar, som debatredaktør Søren J. Damm indrykkede på Altinget.dk :

- Det virker som om, at hele holdet bag Next Stop Sovjet-kampagnen har ligget nedfrosset i en kryoskuffe med lilla bukser og Lenin-badges og nu er blevet tøet op til lejligheden, og mens de stadig stavrede forvirrede rundt, er de så blevet forceret til at lave en hvervekampagne for Ungdomshuset på Dortheavej sammen med et par vinøse kaospiloter.

Men prisen for at producere videoen, var dog alt andet end rodet. Det fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos DMJX.

Første faktura fra New Land til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for udgifter til produktion af video

Første faktura fra New Land til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for udgifter til produktion af video

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekstra faktura for undertekster

Selv om den omdiskuterede video kun var af få minutters varighed, var det alligevel en ganske iøjnefaldende pris, som skatteyderne fik lov til at betale for den nu fjernede promovering af DMJX. I alt kunne det københavnske produktionsselskab New Land, som drives af tidligere studerende på højskolen, nemlig fremsende to fakturaer.

Læs også : Franks fede OL-tur : 160.000 kroner brugt på rejse og ophold – og billetter for 277.208 kroner

Den første og klart største var dateret den 26. januar 2017, hvor det københavnske selskab inklusiv moms opkrævede 236.625 kroner. Hvilket blev fulgt op af en ny fakturaer den 22. februar, hvor mediefolkene inklusiv moms opkrævede 5.875 kroner, fordi den oprindelige video var blevet forsynet med tekster.

Læs også : Thornings sekretær med flybillet til 42.000 kroner

Således blev den sidste regning fremsendt kun få dage før, at DMJX fjernede den dyre video fra internettet, så den ikke længere kan bruges som PR for skolens forskellige uddannelser.

Anden faktura fra New Land til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for produktion af video

Anden faktura fra New Land til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for produktion af video

Comments

comments