Journalisthøjskolen valgte absolut dyreste løsning ved kontroversiel videofilm

Posted by: on mar 16, 2017 | No Comments

Tidligere på måneden pillede Journalisthøjskolen en PR-video af nettet, efter den blandt andet blev beskyldt for venstreekstremisme. Den blev endda produceret langt dyre, end hvad der var nødvendigt.

- Desværre har filmen sat sindene i kog hos en række interessenter, som ikke er i målgruppen for kampagnen. Det har ikke været hensigten, og det beklager vi. Derfor sætter vi den aktive promovering af videoen i bero, og vi har fjernet den fra vores hjemmeside.

Sådan lød det tidligere på måneden i en pressemeddelelse fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i forbindelse med, at den skatteyderfinansierede uddannelsesinstitution havde måttet tilbagekalde en omdiskuteret video. Den var eksempelvis af Dansk Folkepartis Marie Krarup blevet beskyldt for at være så venstreorienteret, at den kunne skræmme alle borgerligt tænkende væk fra at søge ind på en af Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles uddannelser.

Læs også : Ingen smalle steder : Journalisthøjskolen betalte 242.500 kroner for kontroversiel reklamefilm

Som Journalista.dk tidligere har kunnet afsløre, var den omdiskuterede video ikke en billig oplevelse for skatteyderne, som måtte punge ud med 242.500 kroner.

Men ifølge andre aktindsigter opnået hos uddannelsesinstitutionen, valgte den en løsning, der var klart den dyreste af to muligheder.

 

Konkurrent kunne have leveret video til 143.750 kroner

De fremsendte bilag fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole giver indblik i et alternativt tilbud fra en konkurrent, inden der blev indgået en aftale med leverandøren New Land. Et tilbud der næsten var 40% billigere end den samlede regning på 242.500 kroner, som New Land opkrævede for den nu fjernede video.

Læs også : Harald Børsting på tur med ATP – 241.399 kroner brændt af på Brasiliens-rejse

For en anden producent, der omtaler sig selv som et digitalt bureau med speciale i branding af uddannelsesinstitutioner, krævede inklusiv moms 143.750 kroner, da de bød ind på opgaven.

I en email til Journalista.dk oplyser Martin Rask Pedersen, kommunikationschef hos Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, at valget faldt på New Land ud fra en samlet vurdering :

- Da vi skulle vurdere, hvilken leverandør, vi ville indgå aftale med, så vi på pris og kvalitet. Sidstnævnte term er – når der er tale om markedsføring – en mindre håndgribelig faktor end på mange andre områder, og det handler blandt andet om en vurdering af (forventet) teknisk kvalitet, “kunstnerisk” kvalitet og markedsføringsmæssig effekt.

Fakturaer fremsendt af New Land for produktion af PR-video for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Fakturaer fremsendt af New Land for produktion af PR-video for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

 

 

 

 

 

Læs også : Franks fede OL-tur : 160.000 kroner brugt på rejse og ophold – og billetter for 277.208 kroner

Comments

comments