DR mørklægger regnskaberne for børne-cirkus

0 Shares

Embedsmændene hos Danmarks Radio praler gerne med, at Cirkus Summarum støtter Muskelsvindfonden. Men det statslige mediehus har dog ikke lyst til at fortælle med hvor meget.

– Cirkus Summarum er et helt unikt show, dine helte fra Ramasjang laver et hæsblæsende cirkusshow med sang, dans, magi og poesi.

På blandt andet denne måde sælger Danmarks Radio på dets hjemmeside sit Cirkus Summarum, som først og fremmest henvender sig til børn. Det via optrædender af DR-klassikeren Bamse, der sammen med eksempelvis Onkel Reje og Thomas Buttenschøn sikrer, at et pænt overskud går til godgørende formål.

– Det er et drømmescenarie for Muskelsvindfonden at opleve, hvordan Cirkus Summarum år efter år trækker titusindevis af glade gæster til fra nær og fjern.

Men hvor stort et økonomisk tilskud Muskelsvindfonden rent faktisk får fra Danmarks Radios børnecirkus, er dog ikke noget, som offentligheden må få at vide. Overfor Journalista.dk oplyser Danmarks Radio, at det skyldes hensynet til kommercielle forhold og ”programvirksomhed.

 

DR : Børne-cirkus er ren programvirksomhed

Det er hovedårsagen til, hvorfor Danmarks Radio har afvist Journalista.dk’s begæring om aktindsigt i Cirkus Summarums regnskaber. Samtidig mener DRs juridiske afdeling, at Danmarks Radio brug af det statslige mediehus’ ensembler giver en særlig beskyttelse. Derfor skriver de blandt andet i afslaget :

– Det er derfor DRs vurdering, at regnskaberne for såvel Cirkus Summarum som for DRs transmission af Cirkus Summarum er undtaget fra aktindsigt efter radio- og fjernsynslovens § 86, stk. 1, idet materialet vedrører DRs programvirksomhed og forretningsmæssige forhold i tilknytning hertil.

Inden det overhovedet kom så vidt, anvendte det statslige mediehus en sagsbehandlingstid, som gik væsentligt ud over forvaltningslovgivningens almindelige frister. Som udgangspunkt skal efterspurgte dokumenter fremsendes indenfor 7 arbejdsdage, hvilket Danmarks Radio sagsbehandler, tilsyneladende valgte at se stort på.

I hvert fald skete fremsendelsen af afslaget først langt efter udløbet af 7 dagesfristen, hvilket DR Jura indirekte undskyldte for i en email til Journalista.dk :

– Det er rigtigt, at vi har været 11 arbejdsdage om at behandle din anmodning.

Svaret fra DR kom først, efter der var sket afsendelse af en rykker.

——-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.

0 Shares




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*