Dyr medietræning til flere hundrede tusinde kroner på din regning : Politikere klar til valgkamp

Del artiklen her:

Valgkampen til kommunal- og regionsvalgene står for døren, og dermed også kandidaternes kamp for at komme i medierne. I Horsens Kommune og Region Sjælland er politikerne klædt særdeles godt på, hvis kameraerne rettes mod dem.

– Det er ikke et sundt job at blive gammel i, og jeg er meget opmærksom på, at jeg kun skal være der, så længe jeg har noget at bidrage med og har lyst til at gå den ekstra mil. Hvis ikke, man har den gnist, står man i vejen for, at tingene kan udvikle sig, og så skal man gå. Det er ikke at give op, men at have selverkendelse.

Sådan lød det blandt andet fra Horsens’ borgmester, Peter Sørensen, da han overfor Horsens Folkeblad i forbindelse med sin 50 års fødselsdags i 2016, fortalte om jobbet som borgmester. På trods af udtalelsen om ikke at fortsætte i det uendelige som borgmester, er Peter Sørensen dog alligevel at finde som spidskandidat på Socialdemokratiets liste til efterårets kommunalvalg.

Læs også : Pensioneret direktør trak 100.000 kroner over repræsentationskontoen til berømt kunstværk

Skulle medierne kalde på ham i den forbindelse, burde han være særdeles godt klædt på til opgaven. For ifølge aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Horsens Kommune, har skatteyderne nemlig haft den store pung fremme, for at Peter Sørensen sammen med sine byrådskollegaer har kunnet komme på medietræning.

Faktura fra mediebureau til Horsens Kommune

 

Dyre konsulenter hyret til medietræning af politikerne

Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, blev en stor del af byrådet sendt på kursus i forbindelse med det seneste valg. Kurser som blev udført af en af landets mest kendte mediebureauer, hvilket også kunne ses på de to fakturaer sendt til Horsens Kommune.

Læs også : Skærer ned på de gamle – men bruger 125.000 kroner på at optage sig selv til Folkemødet

Således løb de samlede udgifter inklusiv moms op i 312.500 kroner, hvilket blev opkrævet over to omgange. Fakturaerne fastslår at lokalpolitikerne var igennem klassiske journalistiske discipliner som interviewteknik, ligesom skatteyderne også fik lov til at betale for, at de folkevalgte kunne prøve at stå foran et kamera.

Læs også : Busindpakning til den store guldmedalje : Ikast-Brande bruger kvart million på folie til håndboldbus

Lokalpolitikerne i Horsens har dog langt fra været de eneste, som efter seneste valg blev sendt på medietræning. Det var også tilfældet for medlemmerne af Region Sjælland, hvilket heller ikke blev en billig oplevelse for skatteyderne. De måtte således punge ud med 216.907 kroner, for at regionsrådsmedlemmerne kan være velforberedte, hvis pressen ringer.

Mediebureaus faktura til Horsens Kommune

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*