Ekstra Bladet brugte måneder på tilbagevist historie – og sagde nej til hjælp

Da forsidehistorierne om Lars Løkke Rasmussens påståede druk på forsvarets privatfly blev bragt, fremstillede Ekstra Bladet det som om at kilder havde hjulpet med at udpege bilag. Men forud var gået en langvarig research, som lå stille i flere måneder på trods af Statsministeriets tilbud om hjælp.

– Jeg søger hermed aktindsigt i Statsministeriet i samtlige udgiftsbilag for perioden 27. november 2001 til og med 6. september 2014, der vedrører skiftende statsministres rejser til udlandet, herunder udgifter til fly (også forsvarets).

Sådan indledte Ekstra Bladets journalist Per Mathiessen sin email til Statsministeriet, da han tilbage i begyndelsen af september 2014 krævede aktindsigt i rejseudgifter afholdt af statsministre over intet mindre end 13 år. Det selv om at det ellers er et almindeligt krav, at offentlige myndigheder kun skal gemme deres kvitteringer i 5 år efter at udgifterne er blevet afholdt.

Kravet om hele 13 års bilag, var dog ikke årsagen til at Statsministeriet i første omgang nægtede at efterkomme anmodningen. Det var i stedet at Ekstra Bladets journalist anmodning var al for bred til, at Statsministeriet kunne gå i gang med dokumentsøgningen.

Det fremgår af en række aktindsigter Journalista.dk har fået i den korrespondance, der var mellem Statsministeriet og Ekstra Bladet omkring historierne om Lars Løkke Rasmussens påståede overforbrug af alkohol ombord på Forsvarets Challenger-fly.

 

Fulgte ikke Statsministeriets tilbud om hjælp

Statsministeriets besværligheder var endda så store, at man ligefrem tilbød at hjælpe Per Mathiessen med at afgrænse bilagsanmodningen. Det fremgår af afslutningen på et brev dateret den 22. september 2014 fra sagsbehandleren i Statsministeriet Stephan Andreas Damgaard til Ekstra Bladets journalist, hvor han skriver :

– De er i øvrigt velkommen til at kontakte undertegnede – på telefonnr. 33 92 22 23 eller e-mail : sad@stm.dk – med henblik på at drøfte afgrænsningen af Deres anmodning e.l.

Hverken Per Mathiessen eller kollegaerne på Ekstra Bladet, syntes dog at have taget i mod den udstrakte hånd. I hvert fald gik der næsten 4 måneder fra det foreløbige afslag fra Statsministeriet, til Christiansborg-journalisten igen henvendte sig.

Denne gang med en noget mere afgrænset anmodning, som blev godkendt af Statsministeriet. Der skulle dog gå yderligere 2 måneder før bilagene blev fremsendt, og næsten 3 før alkoholhistorierne ramte spisesedlerne.

————-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da der er tale om en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingerne ikke medtaget bilaget.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*