Ekstra Bladet misbrugte bilag i Lars Løkke-historie

0 Shares

Den fik ikke for lidt, da Ekstra Bladet breakede historien om Lars Løkkes påståede store alkoholindtagelse på Forsvarets privatfly. Problemet var bare, at Statsministeriet allerede flere uger inden historien gik i trykken havde tilbagevist den.

– Vinen flød i stride strømme.

Sådan lød forsiden af Ekstra Bladet den 3. marts 2015, da formiddagsavisen bragte endnu en markant nyhed om Lars Løkke Rasmussens anvendelse af skatteydermidler. Denne gang i forbindelse med et overforbrug af vin, som toppolitikeren ifølge avisen skulle have haft under sine flyvninger i Forsvarets privatfly. I en række onlineartikler satte Ekstra Bladet yderligere trumf på og kunne bl.a. via lektoren i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Sten Bønsing slå fast, at der slet ikke galt et krav til ministre om at de skulle møde ædru op på arbejde :

– Grundlæggende må de jo opføre sig, som de vil – de skal selvfølgelig overholde forvaltningsregler, hvis de skal træffe afgørelser – men der er ikke særlige krav til deres opførsel.

Problemet for Ekstra Bladet er dog, at der ikke synes at være noget som helst belæg for artiklerne om Lars Løkke Rasmussens eventuelle rødvinsmisbrug. Tvært i mod er Statsministeriet af den opfattelse, at bilagene slet ikke kunne bruges til Ekstra Bladets formål.

 

Bilagene afspejlede ikke statsministerens forbrug

Journalista.dk har fået aktindsigt i ikke kun de bilag, som Statsministeriet fremsendte til Ekstra Bladet – men også den forudgående og medfølgende korrespondance. Derfor kan det dokumenteres, at Statsministeriet allerede den 13. februar 2015 overfor Ekstra Bladet fastslog bilagenes åbenlyse begrænsninger.

Det fremgår af et brev sendt til Ekstra Bladets Christiansborg-journalist Per Mathiessen :

Det bemærkes, at Statsministeriet afholder de samlede udgifter til forplejning, herunder også for besætningens forbrug, i forbindelse med flyvninger med Forsvarsministeriets fly. Udgiftsbilagene afspejler derfor ikke alene statsministerens og dennes delegations fortæring. Fra og med 1. januar 2012 blev Forsvarskommandoens principper for fakturering ændret, hvorefter Forsvarskommandoen udelukkende fakturerer et beløb pr. flyvetime, hvori er inkluderet alle udgifter vedrørende flyrejsen, herunder udgifter til forplejning. Statsministeriet er derfor fra det nævnte tidspunkt ikke længere i besiddelse af underliggende udgiftsbilag fra Forsvarskommaendoen vedrørende eksempelvis forplejning på sådanne flyrejser.

Denne klare udmelding fra Statsministeriet ændrede dog ikke Ekstra Bladets opfattelse, for avisen tog alligevel bilagene til indtægt for Lars Løkke Rasmussen og hans delegations forbrug.

Det på trods af at det ellers burde have stået klart for avisen og dens medarbejdere at opgørelsesformen var så tvivlsom, at den ikke kunne tages til indtægt for historier af denne type.

————-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da der er tale om en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingerne ikke medtaget bilaget.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.

0 Shares




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*