Esben Lunde Larsen brugte penge til økologi på omtale af sig selv hos kinesiske bloggere – som floppede stort

Pressefoto af Esben Lunde Larsen
Del artiklen her:

Hvad gør man, når man har en smule luft i budgettet til et arrangement, der skal være fødevareverdens udgave af det økonomiske topmøde i Davis? Så får man fløjet kinesiske bloggere ind, for at følge Esben Lunde Larsen i tykt og tyndt.

– Vi sigter endnu højere i år med ’World Food Summit – Better Food for More People’. Jeg vil gøre topmødet til fødevarernes Davos, hvor beslutningstagere og meningsdannere indenfor mad og gastronomi vil være med.

På blandt andet denne måde omtalte miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen på sit ministeriums hjemmeside i maj 2017 det initiativ, han satset en stor del af sin politiske kapital på : World Food Summit. 2017-udgaven løb af stablen i august, hvor fokus blandt andet var på økologisk mad. For at sikre dansk opmærksomhed om projektet, var det lykkedes for ministeren og hans embedsmænd at få kongeligt besøg, hvilket skete i skikkelse af Prinsesse Marie.

Læs også : Ministerium : Medie bedriver fake news mod Esben Lunde Larsen

Men der var dog også udenlandsk dækning af møderne i København, hvilket skete i form af et par kinesiske bloggere. De fulgte samtidig Esben Lunde Larsen med rundt på forskellige besøg i landet, hvilket i meget høj grad skete med fokus på ministerens person og hans arbejde.

En PR-virksomhed, der dog ikke var betalt af hverken ministeren selv eller hans parti, Venstre. I stedet var det skatteyderne, der måtte betale for bloggernes rejse til og ophold i Danmark.

Ministeriets begrundelse for hyring af kinesiske bloggere og deres program for Danmarks-tur

 

Forventet effekt udeblev

Således viser de fremsendte bilag til Journalista.dk, at det i alt kostede lige over 100.000 skattekroner, da kineserne fulgte Esben Lunde Larsen.

En væsentlig del af udgifterne var måske ikke så overraskende til den rejse, som de tre bloggere Yoyo, Angela og Eric, foretog mellem Kina og Danmark – hvilket i alt landede på 30.926 kroner. På samme måde som det også spillede ind på den samlede regning, at de kinesiske bloggere blev placeret på forskellige hoteller rundt omkring i København.

Læs også : Kommunikationsafdeling kunne ikke klare det alene : Kommune betaler konsulenter 1.500 kroner per Facebook-opslag

Mens udgifterne var til at føle på, var det anderledes begrænset, hvad skatteyderne fik ud af at bruge pengene øremærket økologi på de tre skribenter. Således viser Miljø- og Fødevareministeriets opgørelser over læsninger af artiklerne med og om Esben Lunde Larsen, at det i bedste fald var promiller af den kinesiske befolkning, der fulgte med i dækningen.

Læs også : Alternativ markedsføring : Næstved Kommune betaler for oprydning efter Grøn Koncert – over brandingbudgettet

Det på trods af at det ellers var en væsentlig del af begrundelsen for indgåelsen af aftalen med bloggerne, at de havde et meget stort antal følgere, der på den måde ville garantere for markant opmærksomhed i Riget i Midten.

Udgifter i forbindelse med kinesiske bloggeres besøg i Danmark

 

Effekt af kinesiske bloggeres besøg i Danmark

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*