Faktatjek : Nej – Kylie Jenner tjener ikke 6 millioner kroner hver eneste gang hun poster et billede på Instagram

Del artiklen her:

Det er en historie, der popper op mindst en gang om året, når et amerikansk pr-bureau udsender en liste over, hvad kendisser skulle tjene på offentliggjorte billeder på det sociale medie Instagram. Men listen bygger kun på de formodninger, som selskabet gør sig om stjernernes indtjening.

Faktatjek Kylie Jenner

– Kylie Jenner er god for 900 millioner dollars, og den svimlende formue bliver hjulpet godt på vej af de sociale medier. Kylie Jenner tjener således 6 millioner kroner per foto, som hun smider på Instagram.

Sådan lød det tilbage i slutningen af juli i år, da Se & Hør var blandt de mange danske medier, der refererede en historie fra norske e24.no. Nordmændene havde interviewet direktøren for det amerikanske Instagram-bureau Hopper HQ, Mike Brendar, som netop havde offentliggjort sin 2018 liste over, hvad berømtheder tjener på at lægge billeder ud på Instagram. 2018-listen blev toppet af reality-stjernen Kylie Jenner, der ifølge Hopper HQ skulle tjene, hvad der svarer til 6 millioner kroner, hver eneste gang hun uploader et billede til Instagram.

Læs også : Faktatjek : Nej – Brøndby har ikke fået dommerhjælp i 2017/2018-sæsonen

På Hopper HQs liste blev hun efterfulgt af navne som Selena Gomez, Cristiano Ronaldo og Kim Kardashian, der også skulle blive mangemillionærer i kroner, hver eneste gang, de bruger dele-knappen i relation til Instagram.

Eksempler på opslag på Instagram som Kylie Jenner ifølge Hopper HQ skulle tjene omkring 6 millioner på – stykket

 

Hopper HQ : Liste bygger på brancheoplysninger

I skrivende stund har Kylie Jenner offentliggjort 237 billeder på Instagram i 2018, hvilket i sig selv skulle betyde, at hun ifølge Hopper HQs opgørelser, skulle have tjent hvad der svarer til 1.422.000.000 kroner.

Læs også : Faktatjek : Nej – Alternativet har ikke skabt de lovede firmaer og arbejdspladser

Fortsætter Jenner med samme frekvens af uploads i resten af 2018 betyder det ifølge Hopper HQ således, at hun i år skulle nærme sig en indtjening på omkring 2.5 milliarder danske kroner – alene for at uploade billeder til sin Instagram-profil. Det på trods af at en række af billederne reklamerer for hende egne produkter, ligesom der også er en lang række billeder, som fremstår uden eller med maksimalt meget begrænset kommercielt indhold.

Læs også : Faktatjek : Nej – Troels Lund Poulsen fik ikke Rammstein-billetter af Horsens Kommune

Med udmeldinger om så iøjnefaldende indtægter skulle man også tro, at man fra Hopper HQs side havde et helt konkret indblik i, hvad ikke kun Kylie Jenner tjener hver gang, hun lægger et billede ud på Instagram, ligesom selskabet også burde have det for Selena Gomez, Cristiano Ronaldo og Kim Kardashian.

Læs også : Faktatjek : BS fra Christiansen – spiller ingen nøglerolle hos Forsvaret

Men en kontakt til selskabet bag undersøgelsen viser, at det langt fra synes at være tilfældet. Udmeldingerne om opslagenes værdi kommer i stedet fra, hvad man kunne kalde for brancheoplysninger.

Sammenlægning af formodet indtjening

Overfor Journalista.dk forklarer man fra Hopper HQs side i en email således, at man bygger listen på, hvad annoncører har betalt for indrykning af annoncer i forhold til, hvor mange følgere der er blevet betalt for. Således oplyser firmaet, at man ikke har dokumentation for udbetalinger på omkring 6 millioner kroner til Kylie Jenner, hver gang hun lægger et billede ud på Instagram.

I stedet henviser man fra selskabets side til Garret & Jessica Gee, der under navnet @thebucketlistfamily skulle tjene 23.000 amerikanske dollars, hver gang de udsender et billede til deres 1.2 millioner følgere. Eller hvad der svarer til at Garret & Jessica Gee modtager i størrelsesrodenen 2 øre per følger per opslag, mens Kylie Jenner skulle modtage omkring 5 øre per opslag for hver af hendes følgere.

Læs også : Ekstra Bladet om palæstinensere som myrdede 11 israelere og en tysk politibetjent : De var frihedskæmpere

Overfor Journalista.dk henviser man fra Hopper HQs side samtidig til en artikel fra engelske Independent, som referer en lignende undersøgelse udarbejdet tidligere i år af et andet PR-bureau. Her taler man dog ikke nødvendigvis om, at der er kontant afregning på omkring 6 millioner kroner for et Instagram-billede. I stedet taler man om, at billederne har en reklameværdi på et beløb i denne størrelsesorden.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*