Henrik Qvortrup scorede kassen på Bornholm – og benægtede det

0 Shares

Det vakte opsigt da BT offentliggjorde, hvor meget kendte journalister tjener på bijobs under Folkemødet. En af dem der gik til modangreb, var Henrik Qvortrup. Det selv om han faktisk tjente over det, som han efterfølgende benægtede.

Vi befinder os betragteligt under 20.000 kroner.
Sådan lød det fra den daværende TV2-stjerne Henrik Qvortrup, da han overfor Journalisten reagerede på en række artikler i BT. Det skete efter at BT havde placeret den nuværende MetroXpress-medarbejder på en liste over journalister, som havde haft store biindtægter under Folkemødet 2013. Kontraangrebet fra Henrik Qvortrup var medvirkende til, at BTs chefredaktør Olav Skaaning Andersen efterfølgende måtte rykke ud med en undskyldning til sine journalistiske kollegaer.
I tilfældet Henrik Qvortrup, synes der dog ikke at have været grund til det. For den tidligere spindoktor fakturerede i mindst et tilfælde for over 20.000 kr., da han optrådte ved et arrangement under Folkemødet 2013.

 

Qvortrup sendte regning på over 20.000 kroner
Journalista.dk kan nu via opnåede aktindsigter dokumentere, at Henrik Qvortrup under Folkemødet i 2013 ikke kun udsendte regninger omkring de 20.000 kr. Rent faktisk udsendte han i mindst et tilfælde fakturaer for beløb, der var over denne grænse. Det skete i forbindelse med et arrangement, som Konkurrence- og forbrugerstyrelsen var medarrangør af.
Ifølge den udleverede faktura, kostede det skatteyderne 21.250 kr. at den i dag skandaliserede medieperson medvirkede i et arrangement på festivalpladsen. Beløbet var inklusiv moms, men selv uden afgiften fik Henrik Qvortrup 15.937,50-skattekroner for sin kortvarige deltagelse.
Med andre ord synes der ikke at være tvivl om, at den tidligere Se & Hør-chefredaktørs aflønning var fuldt i overensstemmelse med BTs artikler.

————-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da der er tale om en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingerne ikke medtaget bilaget.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk

0 Shares




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*