Journalistisk beskæftigelsesprojekt hos Udenrigsministeriet : Millioner brændes af på u-landsmagasin

Hvis ikke du har hørt om Magasinet Udvikling, er du formentligt ikke den eneste. Men det er et dyrt magasin om den danske ulandsbistand, hvis eksterne leverandører Udenrigsministeriet kræver hemmeligholdelse af.

Udenrigsministeriet

– Udvikling udkommer i et oplag på cirka 20.000 eksemplarer fem gange om året. Magasinet har godt 14.000 abonnenter, hvor omkring 500 er bosat i udlandet. Der udsendes også 500 magasiner til de danske ambassader rundt i verden. Målsætningen for magasinet er at levere oplysning om dansk og international udviklingspolitik samt globale forhold. Samtidig tilstræbes også at bidrage til en konstruktiv, kritisk og kvalificeret debat om udviklingspolitik og globale forhold.

På blandt andet denne måde beskriver Udenrigsministeriet på sin hjemmeside Magasinet Udvikling, som først og fremmest beskriver det arbejde, som udføres af udviklingsorganisationen Danida rundt om i verden. Samtidig slår man fra Udenrigsministeriets side også fast, at magasinet efterhånden er blevet udgivet i over 40 år.

Læs også : Dyr fattigdomsbekæmpelse : Lisbeth Zornig scorer over 30.000 kroner for foredrag på biblioteker og i børnehaver

Men hvad ministeriet dog ikke fortæller er, at udtrykket abonnenter langt skal forstås i traditionel betalende forstand. For det er nemlig særdeles begrænset, hvilke indtægter der er forbundet med magasinernes udsendelse – omvendt er udgifterne til at tage at føle på.

Oversigt over Udenrigsministeriets udgifter til Magasinet Udvikling

 

Hemmeligholder navnene på freelanceskribenter

Ifølge de udleverede bilag til Journalista.dk efter reglerne om aktindsigt, har der i perioden mellem 2013 og 2016 i gennemsnit været en årlig annonceindtægt på 263.059 kroner. Hvilket dog er en klar fremgang i forhold til 2012, hvor der slet ikke var denne type indtægter.

Læs også : Anderledes entreprenør : Har scoret millioner af skattekroner på foredrag om andres fattigdom

Til gengæld har der mellem 2012 og 2016 været en stabil udgift til at producere magasinet, som årligt har stået skatteyderne i omegnen af 2.300.000 kroner. Hvilket betyder at udgiften i gennemsnit for hver af de 6 årlige magasiner, gennemsniligt har ligget på over 600.000 kroner.

En stor del af omkostningerne skyldes lønningerne til de to fuldtidsansatte medarbejdere, som er magasinets tovholdere. På samme måde som det også spiller ind, at Udenrigsministeriets u-landsmagasin i høj grad har gjort brug af freelancere.

Læs også : Vennerne forgylder Barfoed : Kæmpe løn for begrænset arbejdsindsats

Men hvem de løst tilknyttede journalister er, nægter man fra ministeriets side at udlevere oplysninger om.

Udenrigsministeriets udgifter i forbindelse med produktion af Magasinet Udvikling i 2017




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*