Kommunal løsning på nedbringelse af udprintninger : Konsulentaftaler til millioner

Del artiklen her:

Det kan være svært at vurdere, om man skal trykke på print-knappen eller lade være. I hvert fald hos flere kommuner, som har hyret dyre konsulenter til at rådgive om, hvornår printeren skal i brug.

– Tænk på miljøet, før du printer denne mail.

Sådan lyder en opfordring i bunden af mange emails, når de afsendes fra specielt offentlige myndigheder. Tankegangen er den logiske, at jo mere der spares på printerpapiret, jo færre træer bliver det nødvendigt at fælde.

En simpel huskeregel, som dog ikke synes for alvor at være slået igennem blandt alle landets kommuner. Det viser aktindsigter, som Journalista.dk har opnået i de konsulentaftaler, som er blevet indgået igennem de seneste år.

Herunder også i de aftaler, som eksempelvis Næstved og Horsens kommuner har indgået med et firma, som har specialiseret i at rådgive offentlige myndigheder om, hvordan der kan spares på både kopiering og print. Samtidig lover firmaet på sin hjemmeside, at det også kan sikre sine kunder CO2-besparelser.

Kontakter der i en enkelt tilfælde har strækker sig over 4 år, hvilket har sikret firmaet en ganske fornuftig indtjening alene på én enkelt kommune.

 

Millionaftale for at rådgive kommune om print

Ifølge de fremsendte bilag blev den 4-årige aftale indgået mellem firmaet og Næstved Kommune, som årligt betaler 360.000 kroner, for ”optimering og styring af kopi/print i hele kommunen”. Således er der i alt tale om en aftale, der har en samlet værdi på 1.440.000 kroner – og som blev indgået i december 2015. Tre år tidligere havde Horsens Kommune indgået en tilsvarende aftale med samme firma, som dette år modtog 314.000 kroner for at gennemgå østjydernes forbrug af kopier og udprintninger.

Næstved Kommunes brug af konsulenter til at gennemgå sine udprintninger, har dog langt fra været eneste gang, at sjællænderne har anvendt konsulentfirmaer til at løse opgaver, som ellers typisk udføres af medarbejdere i forvaltningerne. Således har den tidligere udbetalt 456.250 kroner for at få udarbejdet en rapport om, hvordan arbejdsgangene i handicapforvaltningen kunne optimeres. En tilsvarende analyse blev også bestilt af kommunens skoler, klubber og SFO-ordninger, som betalte et konsulentfirma 433.485 kroner, for at få analyseret deres struktur.

——-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*