Kommune betalte 4.000 kroner i minuttet for TV2-promovering

Del artiklen her:

For Hedensted Kommune var det utilstrækkelig, at TV2 på Tour mod betaling kom til Juelsminde. Østjyderne hyrede også en radiostation, der leverede reklameagtige indslag med borgmesteren i spidsen.

– Det er vigtigt for en turistby som Juelsminde at positionere sig, så turisterne har os i erindring, når de planlægger deres næste ferie. Vi lover, at det kommer til at blive et brag af en fest for både borgere, gæster og turister.

Sådan lød det ifølge Horsens Folkeblad i en pressemeddelelse, som Hedensted Kommune omkring juletid udsendte i forbindelse med offentliggørelsen af, at TV2 som led i TV2 på Tour-udsendelserne den 9. og 10. juli ville besøge den østjyske kommune. Det ville ske i Juelsminde, som også skulle lægge veje til et amatørcykelløb, arrangeret af den lokale cykelklub.

Hvad der dog ikke fremgik af pressemeddelelsen var, hvad det ville koste skatteyderne at få TV2 til Juelsminde – og hvor lang tid dækningen præcis ville vare. Det fremgår i stedet af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Hedensted Kommune, som også i forbindelse med TV2 på Tour-besøget hyrede den vejlensiske radiostation VLR.

Begge medievirksomheder tog sig godt betalt, da de dækkede den skatteyderfinansierede fest.

 

180 minutters fjernsyn – bakket op af et par timers radio

Ifølge de fremsendte dokumenter betalte Hedensted Kommune 343.750 kroner inklusiv moms til TV2 i form af et såkaldt markedsføringsbidrag, for at den statsejede tv-station ville afholde et af sine TV2 på Tour-arrangementer i Juelsminde.

Betalingen sikrede Hedensted Kommune to udsendelser på hver mellem 30 og 45 minutters varighed, som indgik i TV2’s dækning af Tour de France. I de to dage TV2 sendte sit Tour-studie fra Juelsminde, ville tv-stationen også på en ikke nærmere defineret måde inddrage forstaden til Horsens.

Selv ved anvendelse af de maksimale 90 minutter, var det en kostbar affærer for Hedensted Kommune at købe redaktionel omtale på TV2 – svarende til minimum 3.819,44 kroner i minuttet.

Ved siden af TV2’s dækning fra Juelsminde, havde kommunen hyret Danmarks største lokalradio, VLR. Vejlenserne sendte et par timer fra Juelsminde, hvilket stod skatteyderne i 37.500 kroner inklusiv moms – hvoraf de 5.000 kroner blev betalt af Juelsminde Visionsråd.

Blandt indslagene fra Juelsminde var et længerevarende interview med Hedensteds borgmester, som blandt andet fik lov til at svare på, hvordan det var at være borgmester. Radiostationen gav også taletid til en af kommunens embedsmænd, som kunne fortælle hvad kommunen havde at tilbyde børnefamilier.

Selv om det er et krav efter de presseetiske regler, oplyste Radio VLR ikke i forbindelse med udsendelsen, at den var sponsoreret af Hedensted Kommune.

——-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*