Ministerium : Medie bedriver fake news mod Esben Lunde Larsen

Billede : Folketinget
120 Shares

En skatteyderbetalt kampagne skulle sørge for, at Esben Lunde Larsens image skulle blive forbedret. Men der er ifølge Miljø- og fødevareministeriet tale om fake news.

Esben Lunde Larsen

– Får vi del i tilskudsordningen, vil vi kunne sætte turbo på vores udviklingsplan og rykke meget hurtigere.

Sådan lød det tilbage i 2012 fra Gustav Bech, redaktør for OrganicToday, da han overfor MediaWatch redegjorde for såvel hjemmesiden, som den økonomi der skulle lægge til grund for dets drift. Netmediet ville ifølge redaktøren først og fremmest fokusere på udviklingen indenfor økologi, landbrug og fødevarer, hvilket Gustav Bech har erfaring med blandt som ledende medarbejder på fagbladet Økologi og Erhverv.

Noget som indenfor de seneste dage for alvor synes at have sat turbo på OrganicToday.dk’s udvikling er en artikel om, at Miljø- og fødevareministeriet har igangsat en kampagne, hvis formål er at højne ministeren Esben Lunde Larsens troværdighed i den bredere befolkning. Det er sket med overskriften ”Ny kampagne skal gøre Esben Lunde troværdig”, hvor det efterfølgende oplyses, at ministeriet står bag en kampagne, hvis formål det er at højne troværdigheden for såvel ministeren som hans embedsmænd.

Samtidig skal kampagnen ifølge artiklen på OrganicToday.dk fjerne, hvad der omtales som mistanke om fiflerier og andre former for urent trav.

Miljø- og fødevareministeriets udtalelse om artikel om kampagne for Esben Lunde Larsen

 

Ministerium : Journalist begår fake news

Artiklen er skrevet af Kjeld Hansen, der ud over at være tilknyttet OrganicToday.dk driver sin egen konsulentvirksomhed. Samtidig er han kendt for at have skrevet en række bøger og markante journalistiske artikler om eksempelvis sundhedsfarlige svinebakterier.

Hos Miljø- og fødevareministeriet, ser man dog helt anderledes på tingene. Herfra oplyser dets presseafdeling overfor Journalista.dk, at Kjeld Hansen og OrganicToday.dk har ramt helt forbi skiven :

– Kjeld Hansen leverer fake news. Ministeren har ikke igangsat nogen troværdighedskampagne. Derimod har koncernledelsen i ministeriet vedtaget et nyt strategisk grundlag for ministeriet, der er offentliggjort på mfvm.dk (Ministeriets hjemmeside, red.). Kjeld Hansen refererer fra en intern koncernnyhed, hvor ministeriets departementschef uddyber årets fokusområde over for medarbejderne.

På trods af den klare udmelding fra Miljø- og fødevareministeriet, fastholder OrganicToday.dk at historien er rigtig. Det oplyser redaktøren Gustav Bech i en email til Journalista.dk :

– Nej, der er ikke tale om fake news. Den er god nok. Miljø- og Fødevareministeriet vil være mere troværdig. ”Troværdighed er hjertet i offentlige institutioner”, lyder overskriften i artiklen på ministeriets intranet 4. september 2017, hvor departementschef Henrik Studsgaard erkender, at det ”knirker med troværdigheden” og samtidig giver opskriften på, hvordan man opnår øget troværdig.

Gustav Bech er dog ikke vendt tilbage på Journalista.dk’s opfølgende spørgsmål om, hvorvidt OrganicToday.dk eksempelvis kan have overfortolket det, som ministeriet omtaler for en intern nyhed.

Svar fra OrganicToday.dk’s redaktør

120 Shares




1 Comment

  1. Spøjs artikel, der efterlader læseren med en nagende tvivl: Skal det forstås sådan, at departementschefen egenhændigt har startet en kampagne for at gøre ministeriet/ministeren mere troværdig, og at ministeriets presseafdeling nu snigløber departementschefen med budskabet om, at ministeriet/ministeren alligevel ikke vil være troværdig – eller rettere ikke vil stå ved kampagnen, som jo er klart beskrevet på ministeriets intranet af departementschefen?

Skriv et svar til Kjeld Hansen Annuller svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*