Randers Kommune købte dyre og kortvarige bandereklamer som branding – til fodboldkamp spillet i Randers

Når en landskamp spilles i Randers, burde det næsten være branding nok i sig selv af byen. Men sådan så de ikke på det i Kronjylland, hvor Randers Kommune fandt det nødvendigt at indkøbe bandereklamer til kortvarigvisning under kampen.

– Randers er sin egen. Vi er ildsjæle, hjælpsomme, fightere, selvironiske, vi er dygtige, ambitiøse og ordentlige. Vi er lidt anderledes.

Sådan lyder det slogan, som Randers Kommune udviklede tilbage i 2015. Det som en del af den brandingstrategi, kommunen havde brugt flere år på at udvikle – og som blandt andet var kommet i stand i forbindelse med indhentning af udtalelser fra 700 kronjyder. Samtidig byggede strategierne på, at man i Randers var en smule anderledes. På samme måde som man også ønskede at slå fast overfor omverdenen, at man havde tiltro til sig selv.

Læs også : Receptionsløver i Zirkus Nemo : Randers byråd fejrede sig selv for 200.000 kroner

Troen på egne evner er dog tilsyneladende ikke større, end at Randers Kommune i forbindelse med en ungdomslandskamp i fodbold mellem Danmark og England foråret 2017, fandt det nødvendigt at indrykke en bandereklame. Det endda selv om, at kampen blev spillet på Randers FCs normale hjemmebane og dermed i Randers Kommune.

Det viser aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Randers Kommune de udgifter, den har afholdt til branding indenfor de 5 seneste år.

Faktura fra engelsk firma for bandereklamer

 

Randers Kommune betalte ikke til tiden

Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, kostede det i alt skatteborgerne i Randers Kommune 2.500 engelske pund, for at den kronjyske kommune kunne få opsat en bandereklame under ungdomslandskampen mellem Danmark og Randers på Randers Stadion, der også går under navnet BioNutria Park. Fakturaen til Randers Kommune blev fremsendt den 6. april, hvor valutakurserne gjorde, at bandereklamens pris lød på 21.395,50 kroner.

Læs også : NBA-basket og turistoplevelser : Randers Kommune forsøgte at skjule rejser for 569.802 kroner

En betaling der dog først faldt, efter at man fra den engelske leverandørs side, måtte rykke Randers Kommune. Det på trods af, at der ellers forud for indgåelsen mellem kommunen og englænderne, havde været en længere email-korrespondance om, hvad man fra Randers Kommune fik for sine 21.395,50 kroner.

Læs også : Frække damer og Sko & Torp-koncert på slot : Randers Havn fester på din regning

Korrespondancen viser desuden, at den kommunale branding i alt indskrænkede sig til 2 minutter i løbet af kampens 90 minutter. Det skyldtes at man indkøbte såkaldte led-reklamer, der kun blev vist i dele af kampen. Samtidig var det ikke reklamer, som almindeligvis ville fremgå af kampens tv-billeder, da de ifølge englændernes tilbud hovedsageligt ville blive vist på den langside, hvor der ikke var fast tv-dækning.

Korrespondance i forbindelse med Randers Kommunes køb af bandereklamer




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*