Efter kun at have været i brug i et halvt år er utilfredsheden med en telefonrobot nu så udtalt i Haderslev Kommune, at den kan være på vej mod en hurtig pensionering.
– Jeg har talt med flere borgere, der er dybt frustreret over at møde en robotstemme i telefonen. Det kan ikke være rigtigt. Det er dårlig service og vi kan ikke være det bekendt.
Sådan lød det i slutningen af november fra Jens Christian Gjesing, socialdemokratisk byrådsmedlem i og tidligere borgmester for Haderslev Kommune, da han overfor statsmediet TV Syd fortalte om den telefonrobot, der betjener indbyggerne i den sønderjyske kommune ved opkald til rådhuset. I stedet for som tidligere at blive mødt af en fysisk person, er det nu et computerprogram der besvarer opkald.
Kritikken fra Jens Christian Gjesing går dog ikke kun på det noget upersonlige i at tale med en robot, men i lige så høj grad på, at hjælpen kan være til at overskue. Eksempelvis hvis der er tale om det tysktalende mindretal, som kontakter rådhuset per telefon.
Men uanset de udtalte problemer med telefonrobotten, har den langt fra været en billig oplevelse for Haderslevs skatteborgere. Forhold der fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Haderslev Kommune.
Af de udleverede bilag fremgår, at Haderslev Kommune op mod jul sidste år, foretog indkøb af telefonrobotten hos et københavnsk selskab, hvilket eksklusiv moms medførte en regning til skatteyderne på 79.750 kroner. Eller hvad der svarer til en udgift på 99.687 kroner, hvis der sker medregning af den offentlige afgift.
Penge der grundet udfordringerne med systemet, således kan være tabt.
Vær den første til at kommentere