Hos Nationalmuseet skal en lang række medarbejdere fyres, hvilket dog ikke er til at se på dets forbrug, når det handler om at promovere direktørens prestigeprojekt.
– Jeg er rigtig ked af denne situation, og jeg er personligt meget berørt af udsigten til at skulle tage afsked med gode kolleger. Vores økonomi er presset, især af 2%-besparelserne, og jeg har brugt enhver anledning til at forsøge at råbe politikerne op. Men der er desværre ingen tegn på, at nedskæringerne bliver taget af plakaten.
Sådan lød det i en pressemeddelelse den forgangne uge fra Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, i forbindelse med, at han meldte offentligt ud om store forestående besparelser på museet. Nedskæringer der blandt andet ville betyde, at en lang række medarbejdere skal fyres til efteråret, grundet den erklærede økonomiske smalhals.
Læs også : Nationalmuseet brændte kvart million af på ubrugeligt logo
Men lige så hurtigt Rane Willerslev er til at beskylde regeringen for museets økonomiske problemer, lige så hurtigt er han tilsyneladende, når det handler om at bruge millioner af kroner på sine egne prestigeprojekter. Det fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Nationalmuseet.
Det i udgifter der vedrører den såkaldte kedelighedsknap, der blev lanceret af Rane Willerslev tidligere på året som et tilbud til de besøgende på Nationalmuseet, der keder sig.
Fotografer i kø foran Nationalmuseet
Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, var der ingen smalle steder, da Nationalmuseet fandt det nødvendigt at hyre ekstern i bistand i forhold til at dokumentere og formidle kedelighedsknappen. Det skyldtes at man fx i meget høj grad hyrede fotografer og andre mediefolk, så de kunne være med til at forevige og udvikle knappen.
Det drejede sig eksempelvis om en fotograf, som dog også leverede andre ydelser til Nationalmuseet, end hvad man normalt ser fra denne faggruppe. Således fik han eksempelvis over 25.000 kroner for at levere det, som omtaltes som en følekasse.
Han var dog langt fra den eneste fotograf, der i forbindelse med projektet blev hyret ind. Således betalte man fra Nationalmuseets side eksempelvis en anden københavnsk fotograf 19.700 kroner for arbejdet med kedelighedsknappen.
Læs også : Vestjyder amok i skatteyderbetalte videoer – med begrænset effekt
Udgifter der var med til at gøre, at den samlede pris for knappen besøgende der keder sig på Nationalmuseet kan klikke på, løb op i langt over 2 millioner kroner.
Nationalmuseets budget er på 1. mill. kr. om dagen, så det kræver virkelig en kreativ leder at få brugt pengene inden den næste million står klar i morgen og endnu en ny i overmorgen, for ikke at tale om hvad der skal forbruges i næste uge, og i næste måned, og hele næste år.
Sikke et arbejde det må være, og så i denne ulidelige varme, det er til at få solstik af, især for de skatteydere der skal betale dette frås og overforbrug.