Nationalmuseet brændte kvart million af på ubrugeligt logo

Billede : Pixabay
Del artiklen her:

Det ligner noget, som kan købes for en 50er. Men alligevel brugte Nationalmuseet over 250.000 kroner, da de i 2013 købte et nyt logo.

– Der er ikke det, der ikke er galt med det logo. Det ligner noget, der kommer fra et ministerium. Det er simpelthen så røvsygt. Det nytter ikke noget, at man signalerer bureaukrati frem for oplevelser.

LIKE & Del gerne

Sådan lød det tidligere på måneden fra Rane Willerslev, nyudnævnt direktør for Nationalmuseet, da han overfor Berlingske kommenterede på Nationalmuseets logo. Her slog direktøren fast, at det ifølge ham kedelige logo gjorde det nødvendigt at finde frem til et nyt. Ikke kun for hele Nationalmuseet, men også nye for dets forskellige underafdelinger rundt om i hovedsageligt hovedstadsområdet.

Men går det som da Nationalmuseet fik lavet sit nuværende logo, bliver det en dyr oplevelse for skatteyderne. Det fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået i de udgiftsbilag, som knyttede sig til dets udarbejdelse.
Herunder i de fakturaer, som et firma med speciale i logoer kunne sende Nationalmuseet.

Første faktura fra logoproducent til Nationalmuseet

 

Internettjenester med lignede produkter til en brøkdel

Det for at udarbejde et logo, som dybest set består af tre store n-er sat oven på hinanden – og som kan ses på Nationalmuseets hjemmeside i dets højre hjørne. En form for logo som også udbydes af webdesignere via hjemmesider som Fiverr.com, hvor priserne starter ved 5 amerikanske dollars og for denne type arbejde typisk slutter omkring 50 dollars – svarende til 322 kroner.

Det kunne dog langt fra gøre det for Nationalmuseet, som i 2013 i alt brugte 254.141 kroner på at få udviklet det logo, som den nye direktør vil have ændret. Et beløb der fremkom via to fakturaer fra designfirmaet, hvilket dokumenterer et tilsyneladende meget stort arbejde, som gik forud for at få stablet de tre n-er oven på hinanden.

I hvert fald betalte Nationalmuseet eksempelvis alene 131.200 kroner for, at der skete udvikling af et ”designkoncept”. På samme måde som skatteyderne også måtte betale 26.400 kroner for en såkaldt ”situationsanalyse”, mens regningen for en workshop om arkitekturen bag brandingmærker lød på 31.200 kroner.

Omvendt har man fra Nationalmuseet dog formentligt anset det anvendte firma for billigt, da det ifølge de fremsendte bilag gav en ikke nærmere defineret rabat på 78.800 kroner.

Anden faktura fra logoproducent til Nationalmuseet

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*