Godgørende organisationer : Vi forsøger at holde administrationsomkostningerne nede

Del artiklen her:

At drive en godgørende organisation i Danmark med internationalt fokus er en milliardforretning. Selv om administrationsomkostningerne er store lyder det fra organisationerne, at de gør hvad de kan, for at holde dem nede.

Når man yder et bidrag til en godgørende organisation har man den forventning, at administrationsudgifterne holdes nede på et så lavt niveau som muligt. Det ud fra et ønske om, at de donerede midler skal gå til det formål, som er organisationens udtalte.

En gennemgang af de største danske nødhjælpsorganisationer med fokus på internationalt arbejde (link indsættes), Folkekirkens Nødhjælp, Amnesty International, Læger Uden Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, Red Barnet, Røde Kors, SOS Børnebyerne og UNICEF Danmark viser dog, at der er meget store beløb, der hvert år bruges på netop administrationen. Ifølge organisationernes seneste årsregnskaber omsætter de for omkring 4 milliarder kroner om året, hvor af i runde tal 6% går til administration. Eller hvad der svarer til, at over 250 millioner kroner bruges på administration.

Læs også : Landsindsamlingernes ukendte bagside : Helt op til 90 procent af donationerne går til administration

Men spørger man organisationerne selv, gør de hvad de kan, for at holde udgifterne til kontorhold, fundraising, reklamer og andre former for administrationsomkostninger så langt nede som muligt.

 

Læger Uden Grænser : Vi vurderer løbende vores omkostninger

Det fortæller blandt andet Souha Al-Mersal, der har titel af Press Manager for Læger Uden Grænsers danske afdeling, hvis aktuelle administrationsgrad er 4.86 procent :

– Vi er altid meget opmærksomme på at holde administrationsomkostningerne nede, dels gennem den årlige budgettering – vi vil gerne nå mere for mindre, ved løbende at forholde os kritiske til aftaler indgået og får genforhandlet disse.

Læs også : Bag administrationsomkostningerne : Fundraising medfører store udgifter for godgørende organisationer

Ifølge Souha Al-Mersal gør man blandt andet det, ved at se på de omkostninger, der knytter sig til den daglige drift :

– I 2017 anvendte vi flere omkostninger til administration. Dette blandt andet grundet flytning til nye lokaler, der kortsigtet har medført nogle få omkostninger, men fremadrettet medfører en besparelse på 400.000 kroner om året i husleje.

 

UNICEF : Administrationsandel må aldrig stå alene

Fra UNICEF Danmarks side slår man dog via sin pressenasvarlig, Susan Knorrenborg, fast, at administrationsandelen ikke må stå alene i vurderingen af, hvor effektive hjælpeorganisationer er :

– Vi er meget opmærksomme på, at administrationsprocent ikke alene giver et retvisende billede, for omkostninger til indsamling bør medtages og udskilles af den samlede omsætning. Hos UNICEF Danmark har vi tilmed ikke regeringsbidrag, der hos nogle organisationer øger den samlede indtægt.

Læs også : Førende dansk ulandsforsker : Man kan ikke opstille tommelfingerregler for hvilke projekter der er bedre end andre

Ifølge Susan Knorrenborg skal man også se administrationsgraden i forhold til, hvordan den er opgjort af den enkelte organisation :

– Vi udregner vores administrationsomkostninger alene på baggrund af privatindsamlede midler. Vores administrationsprocent består af udgifter til blandt andet kontorhold og it og de medarbejderlønninger, som ikke kan henføres til enten oplysnings- og skolearbejde eller indsamling.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*