Ingen smalle steder : Journalisthøjskolen betalte 242.500 kroner for kontroversiel reklamefilm

Del artiklen her:

Den er blevet beskyldt for at være ekstremt venstreorienteret. Men prisen for reklamefilmen var dog meget kapitalistisk, da Journalisthøjskolen fandt den store pung frem for at betale en tidligere studerende.

– Vi har villet lave en film, der ramte potentielle ansøgere til vores ni professionsbacheloruddannelser – ved at tale til, hvordan de ser sig selv, i stedet for at vise, hvem vi eller for den sags skyld, de brancher, vi uddanner til, er – og det synes vi er lykkedes.

Sådan lød det tidligere på måneden fra Martin Rask Pedersen, kommunikationschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), da han overfor uddannelsesinstitutionens hjemmesideforklarede, hvorfor den ikke længere gjorde brug af en omdiskuteret reklamefilm. En introduktion til potentielle nye studerende, som langt fra blev vel modtaget indenfor den journalistiske verden.

– Det virker som om, at hele holdet bag Next Stop Sovjet-kampagnen har ligget nedfrosset i en kryoskuffe med lilla bukser og Lenin-badges og nu er blevet tøet op til lejligheden, og mens de stadig stavrede forvirrede rundt, er de så blevet forceret til at lave en hvervekampagne for Ungdomshuset på Dortheavej sammen med et par vinøse kaospiloter.

Men prisen for at producere videoen, var dog alt andet end rodet. Det fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos DMJX.

 

Ekstra faktura for undertekster

Selv om den omdiskuterede video kun var af få minutters varighed, var det alligevel en ganske iøjnefaldende pris, som skatteyderne fik lov til at betale for den nu fjernede promovering af DMJX. I alt kunne det københavnske produktionsselskab New Land, som drives af tidligere studerende på højskolen, nemlig fremsende to fakturaer.

Den første og klart største var dateret den 26. januar 2017, hvor det københavnske selskab inklusiv moms opkrævede 236.625 kroner. Hvilket blev fulgt op af en ny fakturaer den 22. februar, hvor mediefolkene inklusiv moms opkrævede 5.875 kroner, fordi den oprindelige video var blevet forsynet med tekster.

Således blev den sidste regning fremsendt kun få dage før, at DMJX fjernede den dyre video fra internettet, så den ikke længere kan bruges som PR for skolens forskellige uddannelser.

——-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*