Kommune konkurrerer med privat hjemmeside – for millioner af kroner

Pressefoto af Carsten Rasmussen - Næstveds borgmester
Del artiklen her:

Antallet af kulturelle aktiviteter er begrænsede i Næstved. Alligevel har Næstved Kommune postet millioner af kroner i en hjemmeside, hvis indhold i dén grad ligner, hvad der kan findes gratis andre steder.

Næstved Kommune

– Mærknæstved.dk er Næstved Kommunes oplevelses-site, der både rummer en kalender for byens arrangementer og beskrivelser af kommunens mange seværdigheder. Det er gratis at få omtalt sit arrangement på hjemmesiden – du skal blot benytte formularen øverst på forsiden.

På blandt andet denne måde, giver Mærk Næstved en introduktion til sig selv og de oplysninger, som man kan finde på hjemmesiden. Det først og fremmest i forhold til kommende arrangementer i den sjællandske kommune, ligesom man også har lagt links til en række af de erhvervsdrivende, som tilbyder forskellige former for forlystelser i Næstved Kommune.

Læs også : Alternativ markedsføring : Næstved Kommune betaler for oprydning efter Grøn Koncert – over brandingbudgettet

Men hvad der dog ikke fremgår af Mærk Næstved er, hvad det koster skatteyderne at holde den kørende. Forhold der i stedet fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået i ikke kun sidens drift, men også mange andre af kommunens brandingaktiviteter.

Herunder også i de andre PR-hjemmesider, som kommunen driver for skatteydernes penge.

Oversigt over lønudgifter i forbindelse med driften af hjemmesiden Mærk Næstved

 

Hjemmeside promoveret via håndboldklubber

Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, er det tilsyneladende en meget stor opgave for Næstved Kommune at opdatere Mærknæstved.dk. Således er det nødvendigt fast at have tilknyttet to embedsmænd, til at udføre arbejdet.

Læs også : Gourmet på toprestauranter, dinner cruise og piña coladas ved Seinen : Byrådsmedlemmer brændte 285.000 kroner af på festlig studietur

Den slags er ikke billigt, hvilket også kan ses af de lønudgifter, som Næstved Kommune afholder til disse embedmsænd. I alt drejer det sig om over 800.000 kroner om året, da begge embedsmænd inklusiv arbejdsgiverbetalte pensionsindbetalinger, modtager enten lige over eller under 400.000 kroner om året. Siden Mærknæstved.dks introduktion i 2013, er de samlede lønudgifter med forbindelse til hjemmesiden i alt løbet op i 2.842.576 kroner.

Det for at drive en hjemmeside, som har en lang række lighedspunkter med den privat drevne Kultunaut.dk. Den har også en sektion med Næstved Kommune, hvor man kan finde en lang række af de samme arrangementer, som også markedsføres via den skatteyderfinansierede Mærknæstved.dk.

Læs også : Kommunal løsning på nedbringelse af udprintninger : Konsulentaftaler til millioner

Ud over lønninger, betaler skatteyderne også løbende andre udgifter til Mærk Næstved. Således betalte de i 2017 eksempelvis for, at hjemmesiden kunne blive promoveret i forbindelse med et håndboldarrangement i Næstved Arena, da Nykøbing Falsters håndbolddamer havde valgt at placere en Europa Cup-kamp her.

Næstved Kommunes udgifter til forskellige brandingaktiviteter

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*