Det var ikke småting, som man fra Business Koldings side lovede Region Syddanmark, hvis regionen støttede med næsten 1 million kroner til det forestående arrangement med Barack Obama i Kolding.
– Så selvom vi ikke kan sige, at der er kommet noget konkret ud af initiativet hidtil, så har vi jo stadig relationerne til gavn for vores virksomheder. Og Mellemøsten er et spændende og købedygtigt marked.
Sådan lød det tilbage i 2007 fra Tove Gæmelke, da hun på vegne af Business Kolding overfor Jyske Vestkysten fortalte om det storstilede projekt, som den private forening havde arbejdet på for Kolding Kommune. Det havde som ambition at tiltrække investeringer fra arabiske oliemilliardærer, hvilket skulle komme hele Kolding Kommune til gavn.
Til den lokale avis slog Tove Gæmelke samtidig fast, at hun blandt andet forudså arabiske investeringer i en ny bydel i Kolding, den såkaldte Marina City :
– Ja, vi håber faktisk, at vi kan tiltrække nogle investeringer til den kommende Marina City eller til nogle af de andre projekter, der er i gang i Kolding.
Mere end 10 år senere er der stadig ikke taget det første spadestik til Marina City, men det afholder dog ikke Business Kolding fra at love, at store sponsorater til foreningens arrangement med Barack Obama fra Kolding Kommune og Syddansk Universitet, vil skabe noget nær en dominoeffekt i den jyske provinsby.
Borgmesters salgstale prellede af på Region Syddanmark
Således fremgår det af emails Journalista.dk har fået aktindsigt i fra Region Syddanmark, at man fra Business Koldings side stillede stor opmærksomhed fra udenlandske investorer i udsigt, da man præsenterede Obama-besøget overfor regionen.
Det fremgår eksempelvis af en email, som borgmester i Kolding Kommune, Jørn Pedersen, den 16. august sendte til regionsrådsformand i Region Syddanmark, Stephanie Lose. Jørn Pedersen er ud over at være borgmester også medlem af bestyrelsen hos Business Kolding, men det var alligevel Kolding Kommunes signatur han gjorde brug af, da han overfor Stephanie Lose blandt andet forsøgte at sælge et sponsorat på næsten 1 million kroner til Business Kolding på denne måde :
– Arrangementet vil øge regionens tiltrækningskraft over for nyt og internationalt erhvervsliv, nye studerende, potentielle nye borgere og turister. Arrangementet skal skabe en højere kendskabsgrad og styrke områdets popularitet, samt bidrage til at fastholde både borgere og erhvervsliv, bl.a. ved at understrege områdets attraktivet og uddannelses- og erhvervsmæssige styrker
Læs også : Én time efter Journalista.dks afsløring : Borgmester lover 750.000 skattekroner til Obama-besøg
Salgstalen fra Jørn Pedersen havde dog ikke den store indvirkning, da en række af medlemmerne af regionsrådet i Region Syddanmark efterfølgende meldte ud, at de ikke ville stemme for støtte til Obama-arrangementet – hvorfor Business Kolding trak sin ansøgning.
Sikke dog en dum og skabagtig ide, alene til fornøjelse for de dumme arrangører, som greb chancen for en masse gratis ædelse og drikkelse og 15 minutes of fame.