DR-vært ser stort på reglerne : Reklamerer for optiker og tøjmærke til Melodi-Grand-Prix

Del artiklen her:

Danmarks Radio har et forbud mod, at medarbejdere og andre med tilknytning til statsmediet, bruger det til markedsføring. Det ser MGP-værten Johannes Nymark dog bort fra, når han anvender sit værtsjob på det kommende Melodi-Grand-Prix til anprisninger af briller og tøj.

Danmarks Radio Johannes Nymark

– Medarbejdere på DR må ikke udnytte deres stilling til at opnå private fordele. Det samme gælder redaktioner eller enheder, der forsøger at opnå særlige ydelser eller fordele i kraft af deres tilknytning til DR.

Sådan lyder en del af reglerne omkring modtagelse af gaver og andre former for reklameartikler, som medarbejdere og andre tilknyttet Danmarks Radio skal følge. Det som et del af et regelsæt der fastslår, at alle med tilknytning til det statslige mediehus reelt kun må modtage det, som man typisk kalder for lejlighedsgaver – eksempelvis et par almindelige flasker vin i forbindelse med en rund fødselsdag. Omvendt fastslår DRs etiske regelsæt, at man ikke som tilknyttet statsmediet, må modtage egentlige gaver, som der indirekte betales for via reklamer.

Læs også : Forskelsbehandlingen fortsætter blandt DRs værtsbyer – millionregninger sendes videre til skatteyderne

Som det fremgår af Danmarks Radios etiske regelsæt, gælder det også for freelancere og andre med lignende løs tilknytning :

– DRs retningslinjer for habilitet gælder også for medarbejdere i eksterne produktionsselskaber i det omfang, de arbejder for DR.

Et krav om klar adskillelse mellem arbejde for DR og kommercielle interesser, som dog ikke synes at være slået helt igennem hos Johannes Nymark.

Instagramopslag fra Johannes Nymark

 

MGP-vært med flere reklametags

For på indtil flere billeder ses Johannes Nymark, mens han kigger på briller hos en nordsjællandsk optiker. Her er der samtidig via hashtags direkte henvisninger til optikeren, som også angives via sit firmanavn. På den måde er det muligt at gå direkte videre fra Johannes Nymarks Instagramside, der aktuelt har over 41.000 følgere, til siden, der tilhører optikeren. Blandt de anvendte hashtags er også ét, som henviser direkte til årets danske Melodi-Grand-Prix. På samme måde som det også tydeligt fremgår, at de erhvervede briller skal bruges til sangkonkurrencen – og hvor de er erhvervede.

Læs også : 3.700.000.000 licenskroner ikke nok for DR : Nordjyder betaler millioner for at holde MGP

Via hashtags anvendt af Johannes Nymark kan man også se, hvem det formentligt er, der står for at levere hans tøj til Melodi-Grand-Prixet. Også her sker det med anvendelse af samme hashtag, der henviser til Johannes Nymarks værtsrolle i Aalborg, den anden weekend i februar.

Opslag fra Johannes Nymark på Instagram

 

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*