To tidligere og kontroversielle politikere er måske ikke det mest normale blikfang, når en kommune vil markedsføre sig selv. Men det var det for Odsherred Kommune, hvis skatteydere fik lov til at betale dyrt for såkaldte kendisfilm.
– En lang række andre indsatser skal styrke kommunens bosætning og branding.
På denne måde opsummerede Odsherred Kommune på sin hjemmeside 2016-budgettet, da det blev godkendt efteråret 2015. Ifølge kommunens politikere var der samtidig tale om et budget, som var ansvarligt – og havde fokus på fremtiden ved at afsætte midler til branding og tiltrækning af nye indbyggere til den nordvestsjællandske kommune.
Hvad hverken politikerne eller embedsmændene fandt anledning til at oplyse om i forbindelse med budgetforliget var, at det langt fra var første gang, skatteyderne måtte finde den store pung frem, for at betale for branding af Odsherred Kommune. Det var eksempelvis også tilfældet i 2014, hvor endda meget store kræfter blev sat ind på at fremhæve blandt andet den natur, der omgiver kommunens hovedbyer Nykøbing Sjælland, Asnæs og Hørve.
Forhold der i stedet fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Odsherred Kommune.
Videoer ignoreret af offentligheden
Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, stod det skatteyderne i 94.321,95 kroner, da Odsherred Kommune indgik en aftale med et lokalt designfirma om at levere to pr-videoer af et par minutters varighed hver. Videoer af Jytte Hilden og Klaus Bondam, som på trods af at deres politiske karrierer må anses for at være et overstået kapitel, af kommunen blev omtalt som kendisvideoer.
Læs også : Vestjyder amok i skatteyderbetalte videoer – med begrænset effekt
I dem kan man se Klaus Bondam, der efter sin politiske karriere er blevet direktør for Cyklistforbundet, cykle rundt i Odsherred Kommune. På samme måde som man i Jytte Hildens video kan få et indblik i, hvilke områder i Odsherred Kommune, som hun ifølge eget udsagn har besøgt i årevis.
Læs også : Nationalmuseet brændte kvart million af på ubrugeligt logo
Selv om videoerne blev offentliggjort i 2015, er det dog særdeles begrænset, hvor mange der faktisk har set dem. På videodelingstjenesten Vimeo har videoen med den tidligere radikale politiker Klaus Bondam således alene trukket 848 visninger, mens den tidligere socialdemokratiske minister Jytte Hildens video, blot er blevet set 727 gange.
Vær den første til at kommentere