Til februar uddeles de nordiske Michelin-stjerner ved et show i Musikhuset i Aarhus. Men bag uddelingen gemmer sig, at de østjyske skatteydere i dén grad skal have den store pung frem.
– Vi er meget stolte over, at Michelin har valgt at lancere den nordiske Michelin-guide i Aarhus. Det er en international anerkendelse af den markante gastronomiske udvikling, Aarhus og Østjylland har gennemgået over de senere år drevet af topkokke og lokale fødevareproducenter. Samtidig er det med til at markedsføre Danmark og Østjylland som en moderne og attraktiv gastronomisk turist-destination.
Sådan lød det i slutningen af november fra Jacob Bundsgaard, da han i en pressemeddelelse kunne fortælle, at det bliver i Aarhus at uddelingen af de nordiske Michelin-stjerner sker til februar. Det sker i Musikhuset, hvor den franske madguide vil levere et show i forhold til, hvem der i Norden skal modtage de eftertragtede stjerner – som bevis for høj kvalitet og fremragende madoplevelse.
Men som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk, er det langt fra gratis for skatteyderne at få franskmændene til Smilets By.
Michelin krævede flere millioner kroner for at uddele stjerner i Aarhus
For ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, er det nemlig ikke kun Aarhus Kommune, der skal have gang i markedsføringskontoen, for at lokke franskmændene til Jyllands hovedstad. Det samme gælder også Region Midtjylland, ligesom den kommunalt finansierede Visit Aarhus også må til lommerne.
Fra Aarhus Kommune lyder tilskuddet på 350.000 kroner, hvoraf de 300.000 kroner kommer fra Aarhus Kommunes erhvervspulje, mens kommunens såkaldte eventpulje levere de resterende 50.000 kroner. Hertil kommer 150.000 kroner fra Region Midtjylland, mens Visit Aarhus finansiere de resterende 300.000 kroner.
Det gør at skatteyderne i alt betaler 800.000 kroner, for at Michelin lægger vejen forbi for at uddele anerkendelser af Nordens bedste kokke. Hertil kommer så udgifterne til, at det kommunale Aarhus Musikhus ikke modtager betaling for at stille lokaler til rådighed for Michelin-guiden.
Hvilket endda må anses for at være billigt sluppet, for ifølge korrespondancen mellem de forskellige sponsorer fremgår nemlig, at franskmændene i starten krævede flere millioner kroner for at komme til Aarhus.
Vær den første til at kommentere