Ifølge DRs etiske regelsæt er det strengt forbudt, at gøre brug af statsmediets forskellige logoer. Den besked synes dog ikke at være nået frem til P3-værten Sara Bro, som anvender sin arbejdsgivers logo i en reklame for en frisørsalon.
– DR-logoer kan kun anvendes efter konkret tilladelse fra DRs mediedirektør. Det er fx logoer som kanallogoer, programlogoer og koncerthuslogoer.
Sådan lyder en del af Danmarks Radios såkaldt etiske regelsæt, der fastsætter en række af de begrænsninger, der gælder for såvel ansatte på statsmediet som andre med tilknytning der til – eksempelvis freelanceansatte. Begrænsningerne i brugen af DR-logoer synes at være opstillet på en måde, så det ikke er muligt for medarbejdere at gøre brug af logoer eller andre kendetegn fra Danmarks Radio, for på den måde at sikre sig sponsoraftaler udenfor almindelig arbejdstid. Kun hvor der er indhentet en tilladelse fra Danmarks Radios mediedirektør, vil det være muligt for medarbejdere på den måde at slå mønt på, at de til dagligt er ansat hos statens mediehus.
Læs også : DR-vært ser stort på reglerne : Reklamerer for optiker og tøjmærke til Melodi-Grand-Prix
Journalista.dk har tidligere dokumenteret, at det dog langt fra er alle medarbejdere hos Danmarks Radio, der tager det etiske regelsæt lige alvorligt. Det i tilfældet med Melodi Grand Prix-værten Johannes Nymark, som i strid med DRs regler reklamerede for en sjællandsk optiker i forbindelse med vinterens sangkonkurrence.
Danmarks Radio på vegne af Sara Bro : Ingen kommentarer
Den gang lød det fra Danmarks Radios presseafdeling, at reklameaktiviteter af denne type ville blive stoppet. Men det synes dog ikke at være alle medarbejdere, som har lagt mærke til håndhævelsen af DRs egne etiske regler.
Læs også : DR erkender : Johannes Nymark reklamerer ulovligt for optiker og tøjfirma – og det er stoppet
Således har P3-værten Sara Bro siden 2016 på Instagram reklameret for frisørsalonen Kaos, der ligger placeret på Vesterbro. Det både i egne opslag på det sociale medie, ligesom hun også optræder på Kaos’ egen Instagram-profil. På Kaos’ opslag er der endda tydeligt gjort brug af P3 logo, da det fremgår af den mikrofon, som Sara Bro står placeret ved. Indenfor de seneste år har hun også selv slået flere billeder op, som fremstår som reklame for Kaos – hvor der også er sket tagging af frisørsalonens Instagram-profil. Både i forhold til en trøje med frisørernes logo, ligesom hun også har ladet sig fotografere foran dets lokaler i København.
Læs også : Danmarks Radios svar på indsigelser mod licens : Standardbreve på standardbreve
Fra Danmarks Radios presseafdeling meldes det, at man ikke har nogle kommentarer til Sara Bros reklameaktivitet. På samme måde som man heller ikke har svaret på, om Sara Bro inden brugen af P3s logo skulle have indhentet en tilladelse fra Danmarks Radios mediedirektør.
Vær den første til at kommentere