Hvert år betaler de fynske skatteydere millioner af kroner til en sponsoraftale, som er indgået mellem Odense Kommune og OB. Det sker dog uden, at Odense Kommune reelt får noget for pengene.
– Vil du gerne have et meget stort erhvervsnetværk, lokal eller national eksponering, hospitality i topklasse eller oplevelser ud over det sædvanlige? Så kan et sponsorat i Odense Sport & Event blive en spændende, anderledes og effektiv del af din virksomhed.
Sådan lyder en del af salgstalen fra OB på Superliga-holdets hjemmeside, når klubben forsøger at lokke potentielle sponsorer til den fynske fodboldstolthed. Det sker samtidig ved at fortælle, at klubben anser sit erhvervsnetværk for Fyns absolut største.
Blandt dem der har valgt at købe sig ind i netværket med et stort sponsorat, er Odense Kommune. Et sponsorat som ifølge aktindsigter opnået af Journalista.dk, inklusiv moms koster skatteyderne 1.437.500 kroner årligt.
Læs også : Socialdemokratisk byrådsmedlem : Mine gratis fodboldbilletter rager ingen
En investering der umiddelbart skulle betyde, at man fra kommunens side havde gennemført en lang række evalueringer. På samme måde som det også måtte formodes, at kommunens politikere og embedsmænd havde sikret et klart overblik over, hvilken effekt brugen af OB som reklamesøjle havde haft for Odense Kommunes indbyggere.
Erkendelse har ikke ført til yderligere undersøgelser af sponsorat
Men som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Odense Kommune, har dette langt fra været tilfældet. Tvært i mod viser de få analyser Odense Kommune har foretaget af sit årligt milliondyre sponsorat, der blandt andet sikrer tusindvis af embedsmænd gratis entre til OBs hjemmekampe, at man ikke har fået nok ud af skatteydernes penge .
Læs også : Kommunalt varmeværk forærede sponsor-billetter til 40.000 kroner væk – til sine medarbejdere
Det fremgår også af det skriftlige svar, som Journalista.dk har modtaget fra kommunen :
– Odense skrev dengang om forholdet, at der, som minimum siden 2013, generelt ikke har været den nødvendige tydelighed på det organisatoriske ansvar i forhold til opfølgningen mv. på kontrakter på eventområdet. Sponsoraftale i forhold til OB’s hjemmekampe er et eksempel herpå. Odense Kommune har således ikke indtil efteråret 2016 formået at udnytte det fulde potentiale i sponsoraftalen, hvorfor det vurderes, at Odense Kommune reelt ikke har fået værdi for det fulde beløb på 1.150.000 kroner.
Erkendelsen overfor Odense Kommunes tilsyn synes dog ikke at have medført, at kommunen af den grund har foretaget yderligere undersøgelser af, hvordan man får mere ud af sponsoratet.
Vær den første til at kommentere