Hvor meget får Superliga-klubberne egentligt i kommunalt tilskud, når der sker medtagelse af sponsorater fra kommunalt ejede selskaber? Det viser en gennemgang foretaget af Journalista.dk som også fastslår, at der er millioner til forskel mellem de mest og mindst rundhåndede kommuner med Superliga-klubber.
– Jeg ønsker ikke at give dig oplysninger om, hvad jeg foretager mig.
Sådan lød det i en email fra Finn Cilleborg, socialdemokratisk byrådsmedlem i Mariagerfjord Kommune, da Journalista.dk i efteråret henvendte sig for at få oplyst, hvorfor skatteyderne var blevet pålagt at betale sæsonkort til alle byrådsmedlemmer i den jyske kommune, når det lokale Superliga-hold Hobro IK spiller sine hjemmekampe. Adgangskort som Journalista.dk kunne afslører, var blevet betalt over borgmesterens konto – hvortil kom de fem VIP-billetter, som kommunen i kraft af et sponsorat i forvejen rådede over.
Læs også : Odense Kommune fylder OBs tribuner med tusindvis af embedsmænd – via sponsoraftale til millioner
Finn Cilleborg er dog langt fra den eneste, der på skatteydernes regning kommer gratis til fodbold. Således viser Journalista.dks gennemgang af alle kommunale sponsorater i Superligaen, at de professionelle fodboldklubber støttes med rund hånd af ikke kun kommunerne, men også deres lokale såkaldte produktionsselskaber.
Det vil sige eksempelvis vandværker, som godt nok har lokalt monopol på at levere sine ydelser, men alligevel gør brug af lokale sportsklubber for at markedsføre sig selv.
Provinsklubber klart førende indenfor kommunale tilskud
For at fastslå hvor store kommunale tilskud Superliga-klubberne modtager i den igangværende 2017/2018, har Journalista.dk således indhentet aktindsigter fra ikke kun kommunerne, men også deres produktionsselskaber.
En samlet gennemgang der fastslår, at mens OB ikke har været førende i spillet på banen, har fynboerne været ualmindeligt dygtige til at overtale lokale politikere og embedsmænd til at købe sponsorater.
Læs også : Kommunalt varmeværk forærede sponsor-billetter til 40.000 kroner væk – til sine medarbejdere
Som det fremgår af nedenstående opgørelse, har OB i denne sæson sikret sig kommunale sponsorindtægter for over 1.7 millioner kroner – mens andre Superliga-hold har måttet kigge forgæves efter kontant kommunal opbakning.
OB : 1.728.750 kroner
Helsingør : 1.000.000 kroner
AaB : 687.500 kroner
SønderjyskE : 443.750 kroner
Hobro IK : 437.500 kroner
Silkeborg : 312.500 kroner
FC Nordsjælland : 236.875 kroner
FC Midtjylland : 187.500 kroner
AGF : 121.875 kroner
Randers FC : 21.875 kroner
Lyngby : 15.000 kroner
FC København : 0 kroner
Brøndby : 0 kroner
AC Horsens : 0 kroner
De anførte beløb er inklusiv moms.
Kommunerne som største bidragsydere
En stor del af forklaringen på OBs førertrøje i forhold til kommunale indtægter, skal findes i den gyldne aftale, som man har indgået med Odense Kommune. Via den betaler skatteyderne nemlig årligt 1.437.500 kroner, for at kommunen kan promovere sig selv via sin lokale fodboldstolthed. Hertil kommer så de 210.000 kroner, som kommunens havn, Lindø Port of Odense, sponsorer, mens Odense Renovation står for de resterende 81.250 kroner.
Læs også : Ronaldo og Christian Eriksen : Kommunale havnefolk på festlige og våde fodboldture – på din regning
I det hele taget viser de fremsendte aktindsigter, at det er kommunerne der står for de klart største bidrag til Superliga-holdene i 2017/2018-sæsonen, mens det kun i mindre grad er produktionsselskaberne, der spæder til. Således også i Helsingør, hvor det er kommunen der betaler hele den million kroner, som de nordsjællandske skatteydere i denne sæson støtter sin Superliga-klub med.
Læs også : FC Midtjyllands fede finte : Scorer millioner af kroner på arbejdsløse
Gennemgangen af kommunale sponsorater hos Superliga-klubberne viser dog også, at der ikke synes at være nogen nedre grænse for, hvem der vil støtte på skatteydernes regning. Således har FC Midtjylland blandt sine sponsorer Ikast Svømmecenter, der betaler i omegnen af 30.000 kroner om året. På samme måde som Silkeborg IF får opbakning fra Silkeborg Bibliotek og Jobcenter Erhverv, der i 2017/2018-sæsonen har indgået aftaler for henholdsvis 92.743 kroner og 7.500 kroner.
Bemærk : I forhold til den oprindelige artikel er der sket ændringer i forhold til den kommunale støtte, som Silkeborg IF modtager. Det skyldes at klubben ikke vendte tilbage på en skriftlig henvendelse fra Journalista.dk, men først reagerede, efter at den oprindelige artikel var blevet publiceret
Hej Lars, fint at du tager fat på denne problemstilling at såkaldt professionelle virksomheder mener sig berettiget til offentlig (“sponsor-“)støtte. Ud fra tallene at dømme tror jeg dog ikke, du har medtaget Ikast-Brande Kommunes sponsorbidrag til FCM, men kun Herning Kommunes(?)
Jeg tjekker gerne op på det igen. Men jeg mener faktisk, at vi var inde og spørge kommunen om det.