I Esbjerg går de meget alternativt til værks, når det handler om at brande sig selv overfor omverdenen.
– For at støtte op om Esbjergs 150 års jubilæum har Esbjerg Kommune sagt ja til et tilbud fra en pralekonsulent, som skal hjælpe esbjergenserne med at fortælle om deres by med stolthed.
Sådan lyder Youtube-introduktionen til den kampagne, som Esbjerg Kommune dette efterår har igangsat. Her kan man nemlig følge en karikeret udgave af en brandingkonsulent, som drager til Esbjerg, for her at lære de lokale om, at de skal være bedre til at promovere sig selv og hinanden.
Men selv om skuespilspræstationerne formentligt ikke vinder Oscar-statuetter, har det langt fra været en billig oplevelse for de vestjyske skatteydere. For som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Esbjerg Kommune, har et PR-bureau fra Herning taget sig særdeles godt betalt for at producere forskellige videoer.
Ikke kun i forhold til selve produktionen af små videofilm om pralekonsulenten, men også det forberedende arbejde med eksempelvis at skrive handlingen til den alternative PR-kampagne for Esbjerg Kommune.
Minimal interesse for prale-kampagnens videoer
Tilsyneladende er det dog ikke en kampagne, som har haft det store publikum. For lige så store armbevægelserne har været fra Esberg Kommune og figuren, pralekonsulenten Jes S. Bjerg, lige så begrænset har interessen været fra offentligheden. Således har antallet af visninger på Youtube for flere af de producerede videoer været så lavt, at det reelt må anses for ikke-eksisterende.
Læs også : Esbjergs kommunaldirektør fyldte 60 – og fik stor reception i gave af kommunen
Det ændrer dog ikke på, at Esbjergs skatteydere i dén grad har måttet finde checkhæftet frem, for at betale for at få produceret de mange videoer. Foreløbigt lyder regningen inklusiv moms på 188.462 kroner, men fra Esbjerg Kommune lyder det i en email til Journalista.dk, at det langt fra bliver den endelige udgift i forbindelse med pralekampagnen.
Læs også : I Esbjerg kender embedsmændene deres tidstype – via skatteyderbetalt selvudviklingskurser
Det skyldes at man stadig mangler at afregne for de annoncer, som i forbindelse med kampagnen skal køres på sociale medier i form af først og fremmest Facebook.
Vær den første til at kommentere