Teleanalytiker om kommuners fælles fremstød for internetudbyder : Mærkværdigt forsøg på at hjælpe ét udvalgt firma til at stjæle kunder fra konkurrenten

Del artiklen her:

Seks små og mellemstore kommuner har indenfor de seneste år udsendt noget nær enslydende reklameskrivelser til sine borgere, for at få dem til at blive kunder hos Fibia. Det på trods af at der fandtes lokale udbydere, ligesom at flere kommuner har påstået, at de selv har skrevet brevene til deres borgere.

John Strand

– Dette brev er en servicemeddelelse fra Lolland Kommune med en opfordring til at støtte etableringen af højhastighedsinternet i og omkring Rødby/Holeby. Interessen for fibernettet undersøges lige nu i området, men bliver kun en realitet, hvis den lokale opbakning er stor nok. Derfor er det vigtigt, at du som borger tager stilling til om du/I ønsker at fremtidssikre dit område, bolig, og din internetforbindelse. Hvis ikke der er tilstrækkeligt opbakning sender Fibia gravemaskinerne videre til nye områder på Lolland.

Sådan lød indledningen på det brev, som Lolland Kommune i november udsendte til en lang række husstande i den lille kommune. Det skete på kommunens brevpapir via eboks for på den måde at sikre, at alle berørte indbyggere fik besked med det samme og at de læste den – og på en officiel måde.

Læs også : 6 kommuner udsender enslydende reklamebreve for samme internetudbyder – som de påstår selv at have skrevet

En fremgangsmåde der så ud til at have sin effekt, da der blandt Lollands indbyggere pludselig var stor opbakning til projektet, som blev gennemført af det Svinninge-baserede selskab Fibia, hvis ejer er SEAS-NVE. Et stort dansk energiselskab med omkring 900 medarbejdere, hvor 14 sjællandske kommuner hver udpeger et medlem til repræsentantskabet der udpeger bestyrelsen.

 

Kommune til kamp mod lokalt firma

Ved at støtte op om Fibias ønsker om at rulle fibernet ud på Lolland, betød det også samtidig, at man fra kommunens side reelt opfordrede sine borgere til at vælge lokale og mindre alternativer fra. Blandt dem firmaet SB Service og Lollands.net, hvis indehaver tidligere overfor Journalista.dk har udtalt, at han blev meget overrasket over fremgangsmåden fra hans hjemkommune :

– Jeg blev sur, skuffet og ked af det, at kommunens side favoriserer, når kæmpe store Fibia kommer ind i området. Så vil man gøre alt, og springer for dem. Så bruger man for øvrigt eBoks, som jeg ikke synes skal bruges til reklame, for det har man mulighed for alle mulige andre steder.

Læs også : Borgmester anbefalede via eBoks konkurrent på bekostning af lille lokalt firma : Nægter at svare på lokal forretningsdrivendes nødråb

Men Lolland Kommune har dog langt fra været den eneste, som har rundsendt reklameskrivelser til sine borgere via eboks til fordel for Fibia. Det drejer sig også om Norddjurs Kommune, Odsherred Kommune, Syddjurs Kommune, Faxe Kommune og Kalundborg Kommune, der indenfor det seneste årstid har udsendt reklameskrivelser til fordel for Fibia.

 

Lolland Kommune : Vi skrev selv brev – betalt af en anden kommune

Det er sket med et brev, som har så mange ligheder med Lollands reklameskrivelse, at det dårligt kan anses for at være en tilfældighed. På trods af at Lolland Kommunes udsendelse har været den seneste, har man fra kommunens side fastholdt, at man selv har skrevet brevet. Det desuden på trods af at Syddjurs Kommune ellers har betalt for, at en freelancejournalist skrev det.

Læs også : Kommune sat på plads : Indgik ulovlig aftale om gratis internet

Fra teleanalytiker John Strand lyder det, at det nærmest er tragikomisk, når en række kommuner påstår at have skrevet samme brev :

– Jeg er imponeret over hvor mange kommuner der på tværs af landet kan påstå at det er de selv har skrevet breve med næsten ensartede ordlyd. Vi taler om brev der i alle tilfælde er sendt til borgernes e-boks med en opfordring til at skifte deres eksisterende bredbåndsudbyder ud med Fibia.

Læs også : Firma fik kommune til via E-boks at husstandsomdele reklamebrev underskrevet af borgmesteren – efter at dets salgschef havde haft indflydelse på indholdet og udsendelsen

Samtidig lyder det fra John Strand overfor Journalista.dk, at kommunerne har ageret velvillige reklamesøjler for et firma :

– De aktindsigter jeg har fået på tværs af en række kommuner dokumentere at Fibia har haft en stor aktie i det en række kommuner har gjort. Der er ingen tvivl om at en række kommuner har påtaget sig rollen som dem der markedsføre og sælger Fibias produkter på et liberaliseret telemarked. Der er ingen tvivl om at de marketingydelse som en række kommuner har leveret gratis til Fibia har en meget høj værdi. Jeg er sikker på at der efter dette er mange virksomheder som drømmer om at de kan få deres lokale kommune til at skrive ud til deres konkurrenters kunder og anbefale dem at skifte leverandør.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*