Salget af sponsorater til årets udgave af cykelløbet PostNord Danmark Rundt gik så trægt, at Holbæk Kommune måtte bijobbe som sælger, for at løbet kunne komme til den sjællandske by.
Da PostNord Danmark Rundt den 12. december offentliggjorde ruten for 2020-udgaven af etapeløbet, manglede der som et særsyn en enkeltstart. Et fravær der dog ikke var sket med cykelløbets gode vilje, men fordi en forventet sponsor sprang i målet.
Nemlig Tønder Kommune, som man fra PostNord Danmark Runds side havde forventet ville betale 425.000 kroner, for at Danmarks største og mest prestigefyldte etapeløb ville lægge vejen forbi. I sidste ende blev det dog til et nej fra sønderjyderne, som ikke mente at tilstrækkelig luft i økonomien, til at være med til at finansiere Danmarks Cykle Unions tilbagevendende etapeløb.
Læs også : Tour-start for eliten : Skal feste for millioner af skattekroner
Men i dagene op til præsentationen af 2020-ruten, var Tønder Kommune langt fra de eneste problem, som Danmarks Cykle Union havde problemer med at få til at spæde til. For som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Holbæk Kommune, var der også store problemer i forhold til løbets afsluttende 5. etape, som går fra Holbæk til Frederiksberg i København.
Udfordringerne var så store, at løbsdirektøren Jesper Worre måtte bede om hjælp fra Holbæk Kommune til at sælge sponsorater.
Holbæk officielt valgt som startby grundet verdensmester
Det skete i en email, som Jesper Worre den 9. december 2019 afsendte til Brian Worm Ahlquist, Chef for Kultur, Fritid og Borgerservice i Holbæk Kommune. Her beder Jesper Worre den kommunale chef om hjælp til at få solgt nogle sponsorater, som man tilsyneladende noget nær desperat står og mangler, for at få løbet til Holbæk :
– Hvis du kan samle 4 personer, der vil være med til at gøre det muligt at vi kan lave en start på 5. lørdag den 15. august 2020 i Holbæk, kommer her et forslag til en pakke til hver sponsor. Du må gerne sige helt fortroligt, at Mads Pedersen deltager. Jeg er garant for, at han bruger tid på det.
Et nødråb der tilsyneladende hjalp, for indenfor den fastsatte deadline på omkring et døgn, havde bestræbelserne båret frugt for Holbæk Kommune. Det lykkedes nemlig for kommunens medarbejdere at sælge tilstrækkeligt med sponsorater til PostNord Danmark Rundt, til at Holbæk kunne blive startby. Det fortalte Brian Worm Ahlquist efterfølgende blandt andet på denne måde i en email til de sponsorer, som sprang til i sidste øjeblik :
– Uden et stærkt lokalt erhvervsliv kan vi slet ikke lykkes med alle de ting, som sker lokalt. Med en rimelig kort frist har vi fået mulighed for at få Holbæk på landkortet i 2020 som startby i Post Danmark Rundt. For at det kunne ske, skulle jeg med kort varsel finde 100.000 kroner, og med jeres hjælp og velvillighed er vi nået i mål med dette i rette tid. Det vil sige med 25.000 kroner per virksomhed.
Dermed var alt klar til, at Holbæk få dage senere på en pressekonference kunne udnævnes til startby for 5. etape af PostNord Danmark Rundt. Her fortalte Jesper Worre dog ikke om Holbæk Kommunes salgsarbejde, men alene at Holbæk var valgt som startby, fordi det var her, at den regerende verdensmester Mads Pedersen startede sin karriere.
Kommunal chef : Vi hjalp bare til
Spørger man Brian Worm Ahlquist er der dog alene tale om, at man fra kommunens side har været med til at skaffe et arrangement til byen :
– Jeg (kan, red.) oplyse, at Holbæk Kommune sælger ikke sponsorater på vegne af PostNord Danmark Rundt. Holbæk Kommune har en naturlig kommunal interesse i, at der kommer en begivenhed af denne art til kommunen. Derfor har vi haft en god dialog med lokale erhvervsdrivende om at indgå i lokale partnerskaber med henblik på at finansiere lokalområdets udgift i forbindelse med at cykelløbet besøger kommunen. Der er bred lokal opbakning til arrangementet, hvilket de positive tilsagn fra sponsorer vidner om.
Brian Worm Ahlquist har dog ikke ønsket at oplyse Journalista.dk om, hvorvidt Holbæk Kommunes sponsorbereds
Vær den første til at kommentere