Da Aalborg Kommune slog et slag for det lokale erhvervsliv på højdepunktet af corona-krisen, skete med dens egen førstemand, den socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup-Larsen, som frontfigur.
I midten af april var corona-krisen på sit højeste, hvilket en lang række virksomheder og selvstændigt erhvervsdrivende i dén grad kunne tale med om. For i modsætning til de offentligt ansatte, som modtog deres sædvanlige løn under hele forløbet uanset om de skulle møde på arbejde eller ej, fik de private virksomheder med ét fjernet store dele af deres eksistensgrundlag grundet den tvungne nedlukning.
Det fik omvendt en række kommuner og handelstandsforeninger til at forsøge sig med forskellige former for reklamekampagner, for at få indbyggerne til at handle lokalt. Blandt kommunerne der gjorde forsøget var Aalborg, hvor det dog i høj grad ikke var de erhvervsdrivende, der var i fokus. Det var i stedet den socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup-Larsen, hvis valgplakat-agtige-billede hang over det meste af byen – sammen med en opfordring til at købe lokalt.
En fremgangsmåde der hurtigt fik et modsvar i en mere uautoriseret kampagne, som via plakater ophængt i Aalborg med et billede af borgmesteren, havde denne tekst :
– Hold liv i min valgkamp – Vores erhvervsliv, kulturliv og butiksliv er under pres, og de har brug for vores støtte. Men der er snart valg. Derfor er det vigtigt at stå sammen om mit genvalg. Så i stedet for at hylde byens erhvervsdrivende, bruger jeg dine skattekroner på at gøre reklame for mig selv.
Aalborg Business bag kampagne med borgmester som spydspids
Hvem der stod bag modkampagnen, der således beskyldte Thomas Kastrup-Larsen for at slå plat på corona-krisen, er ukendt. Men det ligger dog fast, at det var skatteyderne der betalte for promoveringen af borgmesteren rundt om i den nordjyske hovedstad.
Således fremgår det af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Aalborg Kommune, at den i alt brugte 155.038 kroner på kampagnen. Langt den største del af udgifterne blev afholdt til Business Aalborg, som både kommunen og borgmesteren har et tæt forhold til. Således kunne Business Aalborg sende en faktura på 146.673 kroner til kommunen, hvilket blandt andet dækkede over en udarbejdet reklamekampagne.
Læs også : Årets fest i Aalborg : Byråd brænder 122.000 kroner af på afslutningsfest
Ligesom det også var Business Aalborg, der stod for at levere de plakater, der efterfølgende kunne ses rundt om i Aalborg. Samtidig måtte skatteyderne også betale for videooptagelser fra et lokalt reklamebureau, så den samlede regning nåede op i lige over 155.000 kroner.
Det er Thomas Kastrup Larsen om en hals , så snart der er en fotograf, så er han i sit es