Kommune bruger 155.000 kroner – på at holde liv i borgmesterens valgkamp

Aalborg Kommunes pressefoto af borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S)
Del artiklen her:

Da Aalborg Kommune slog et slag for det lokale erhvervsliv på højdepunktet af corona-krisen, skete med dens egen førstemand, den socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup-Larsen, som frontfigur.

juristkontoret

I midten af april var corona-krisen på sit højeste, hvilket en lang række virksomheder og selvstændigt erhvervsdrivende i dén grad kunne tale med om. For i modsætning til de offentligt ansatte, som modtog deres sædvanlige løn under hele forløbet uanset om de skulle møde på arbejde eller ej, fik de private virksomheder med ét fjernet store dele af deres eksistensgrundlag grundet den tvungne nedlukning.

Det fik omvendt en række kommuner og handelstandsforeninger til at forsøge sig med forskellige former for reklamekampagner, for at få indbyggerne til at handle lokalt. Blandt kommunerne der gjorde forsøget var Aalborg, hvor det dog i høj grad ikke var de erhvervsdrivende, der var i fokus. Det var i stedet den socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup-Larsen, hvis valgplakat-agtige-billede hang over det meste af byen – sammen med en opfordring til at købe lokalt.

Læs også : Aalborgs viceborgmester førte an på 180 meter lang rød løber : Brænder 200.000 kroner af på reception

En fremgangsmåde der hurtigt fik et modsvar i en mere uautoriseret kampagne, som via plakater ophængt i Aalborg med et billede af borgmesteren, havde denne tekst :

– Hold liv i min valgkamp – Vores erhvervsliv, kulturliv og butiksliv er under pres, og de har brug for vores støtte. Men der er snart valg. Derfor er det vigtigt at stå sammen om mit genvalg. Så i stedet for at hylde byens erhvervsdrivende, bruger jeg dine skattekroner på at gøre reklame for mig selv.

Faktura fra Business Aalborg til Aalborg Kommune

 

Aalborg Business bag kampagne med borgmester som spydspids

Hvem der stod bag modkampagnen, der således beskyldte Thomas Kastrup-Larsen for at slå plat på corona-krisen, er ukendt. Men det ligger dog fast, at det var skatteyderne der betalte for promoveringen af borgmesteren rundt om i den nordjyske hovedstad.

Læs også : Aalborg Universitet betaler 1.062.500 kroner til Obama-arrangement – men så må det næsten også være med til at formulere spørgsmålene

Således fremgår det af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Aalborg Kommune, at den i alt brugte 155.038 kroner på kampagnen. Langt den største del af udgifterne blev afholdt til Business Aalborg, som både kommunen og borgmesteren har et tæt forhold til. Således kunne Business Aalborg sende en faktura på 146.673 kroner til kommunen, hvilket blandt andet dækkede over en udarbejdet reklamekampagne.

Læs også : Årets fest i Aalborg : Byråd brænder 122.000 kroner af på afslutningsfest

Ligesom det også var Business Aalborg, der stod for at levere de plakater, der efterfølgende kunne ses rundt om i Aalborg. Samtidig måtte skatteyderne også betale for videooptagelser fra et lokalt reklamebureau, så den samlede regning nåede op i lige over 155.000 kroner.

Faktura fra Business Aalborg til Aalborg Kommune

Del artiklen her:




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*