Hos Nationalmuseet har man satset store beløb på, at forbedrede internetsøgninger skal sikre flere besøgende til det skatteyderfinansierede museum.
– Jeg tror, at Nationalmuseet skal finde tilbage til sine rødder og afsøge videnskabens mysterier og give publikum en oplevelse af forskningens enorme kraft. Vi skal gå fra “noget om historien” til “historien vil os noget”.
Sådan lød det i midten af januar fra Rane Willerslev, da han overfor Danmarks Radio berettede om de ændringer, han ville stå i spidsen for i forbindelse med sin tiltræden som direktør for Nationalmuseet. Til statsmediet lød det samtidig fra museumsdirektøren, at man i høj grad ville satse på børnene som kommende gæster, for på den måde at få vendt en negativ spiral i forhold til besøgende.
Læs også : Nationalmuseet brændte kvart million af på ubrugeligt logo
Fra statslige Danmarks Radios side fandt man dog ikke anledning til at spørge ind til, hvad den slags tiltag koster. Det på trods af, at Rane Willerslev ellers næsten samtidig præsenterede en såkaldt kedelighedsknap. En simpel installation på Nationalmuseet alle besøgende kan trykke på, hvis de keder sig i forbindelse med rundvisningerne.
Forhold der i stedet fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Nationalmuseet.
Store udgifter til børns klik på internettet
De fremsendte bilag til Journalista.dk dokumenterer blandt andet, at man i meget høj grad har gjort brug af søgemaskineoptimering i forbindelse med markedsføringen af kedelighedsknappen. Det er først og fremmest sket via et københavnsk såkaldt SEO-firma, som hen over vinteren og foråret har brugt mange timer på at markedsfører knappen.
Således lød regningen på 62.500 kroner, da selskabet fremsendte sin første faktura til Nationalmuseet i slutningen af februar. Det for blandt andet at have afholdt udgifter til, hvad der omtales som forskellige klikgebyrer. I begyndelsen af maj kunne søgeoptimeringsfirmaet igen sende en faktura til Nationalmuseet, hvilket lød på 31.099 kroner – for blandt andet det, som omtales som klikgebyr for børn.
Læs også : Vestjyder amok i skatteyderbetalte videoer – med begrænset effekt
Ved på den måde at bruge i størrelsesordenen 100.000 kroner på søgemaskineoptimering, har Nationalmuseet således brugt skatteyderkroner på at konkurrere med private oplevelsesvirksomheder i Københavnsområdet.
Det på trods af, at det i forvejen er skatteyderne, der betaler for Nationalmuseets drift.
Vær den første til at kommentere