Headspace er ikke kun et non-profit-projekt med fokus på udsatte børn og unge. Det er også en organisation, der som et særsyn både er i stand til at hente store kontante tilskud – og betaling af faste omkostninger som husleje og lønninger.
– Headspace giver børn og unge én indgang til den bedste hjælp, og ingen går forgæves i headspace. Vi er ikke kommunen, men vi arbejder tæt sammen med de kommuner, regioner og det lokale erhvervsliv de steder, hvor der er et Headspace.
På blandt andet denne måde præsenterer Headspace sig selv på sin hjemmeside, hvor man samtidig henviser til de i alt 18 kommuner, hvor det er muligt at finde en af foreningens afdelinger. En forening der blev stiftet af Poul Nyrup Rasmussen, som stadig er ansigtet ud ad til for ikke kun Headspace, men også moderorganisationen Det Sociale Netværk.
Selv om Headspace ikke er en del af den offentlige forvaltning, er der i dén grad tale om, at foreningen arbejder sammen med de kommuner, hvor man er repræsenteret. Som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos kommunerne, er der tale om et samarbejde finansieret af skatteyderne.
Kommuner med årlige udgifter til Nyrups projekt på over millionen
Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk drejer det sig eksempelvis om Aalborg Kommune, Billund Kommune og Rødovre Kommune der alle har det til fælles, at de ud over kontakte tilskud på typisk 600.000-700.000 kroner om året til Headspace, også afholder andre former for udgifter til den tidligere statsministers organisation.
I Aalborg har det eksempelvis drejet sig om husleje, som er blevet betalt af skatteyderne. Vel og mærke ikke en billig en af slagsen i den nordjyske hovedstad, da det fremgår af det fremsendte regnskab, at der for regnskabsårene 2016 og 2017 var det, man fra kommunens side kaldte forventede overskud fra husleje og administration på 100.000 kroner begge år. I Billund Kommune gik man i samme periode skridtet videre, ved at også at afholde væsentlige udgifter til lønninger ud over det kontakte tilskud, kommunekassen udbetalte til Headspaces almindelige drift.
Fremgangsmåden kendes eksempelvis også i Rødovre Kommune, hvilket har været med til at gøre, at den københavnske forstadskommune de seneste år har haft udgifter til Headspace på over eller omkring millionen.
Mens den samlede regning for Headspaces tilstedeværelse ifølge Rødovre Kommunes opgørelser i 2016 stod den københavnske forstadskommune i 1.025.067 kroner, lød den i 2017 på 921.330 kroner.
Headspace : Naturligt samarbejde med kommunerne
Fra Headspace lyder det dog, at det er helt logisk at en række kommuner betaler andre udgifter, end det rene driftstilskud, organisationen modtager. I en email skriver Søren Mejrup, særlig rådgiver hos Headspace, at det skyldes et samarbejde med kommunerne :
– Vi samarbejder med kommunen, men er ikke en del af den kommunale forvaltning, hverken styringsmæssigt, økonomisk eller fagligt. Det kommunale driftstilskud delfinansierer de lokale headspaces på linje med statslige satspuljemidler og midler fra private fonde og virksomheder.
– og dertil kommer, at Headspace,
iflg.:
https://journalista.dk/nyrups-organisationer-scorer-millioner-af-skattekroner-ved-hjaelp-af-rapport-udarbejdet-af-uloennede-studerende-hvis-konklusioner-er-tilbagevist-af-ministerium/
har fået plads på finansloven, åbenbart foran så mange andre, der, trods åbenlys logik, atter og atter bliver afvist. BL.a. at SATS-midlerne burde finansieres over finansloven, fremfor at belaste de svagestes egen økonomi. Og hvad med psykiatrien, og hjemløse danskere? Tillige med blinde/svagtseendes daglige behov, tolk til ældre/handicappede (livsvigtig information fra tidens sygehuslæger) osv.
Mon journalista vil grave lidt i dette?