Pris for at hænge redningsveste op i vinduerne på kunstmuseum : 353.607 kroner

Del artiklen her:

Det lyder måske ikke umiddelbart som noget, der burde medfører de store omkostninger for skatteyderne. Men det var det, da en kinesisk kunstner ville demonstrere mod den europæiske flygtninge- og immigrationslovgivning.

Kunsthallen Charlottenborg Ai Weiwei

– Med værket ønsker Ai Weiwei at sætte fokus på den humanitære krise, der fortsat rammer Europas kyster hver dag. I 2015 og 2016 ankom ifølge UNHCR 1.377.349 mennesker til Europa via havet. I løbet af samme periode er over 8000 mennesker døde eller forsvundet efter at have gennemført denne rejse. Det er denne humanitære krise, som Ai Weiwei med installationen på Kunsthal Charlottenborg ønsker at skabe opmærksomhed omkring.

Sådan lød en del af den omtale, som det statsligt finansierede Kunsthal Charlotteborg havde på sin hjemmeside i forbindelse med, at der i slutningen af juni 2017 blev gjort klar til en udstilling af den kinesiske kunstner Ai Weiwei. En udstilling der reelt kun bestod af de redningsveste, som kunstneren havde hængt op på den udvendige side af kunsthallens vægge.

Læs også : Kæmpe middag, voldsom markedsføring og festlig fernisering : Kunstudstilling løb op i millioner af skattekroner

Men hvad det kostede skatteyderne på den måde at finansiere en kinesers kritik af den europæiske flygtningelovgivning, var dog ikke noget, som Kunsthal Charlottenborg kom ind på i præsentationen.

Det fremgår i stedet af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos den skatteyderfinansierede kunsthal.

Kunsthal Charlottenborgs udgifter til Ai Weiwei-udstilling

 

Dyre konsulenter hjalp til med kustodeopgaver

Ifølge de fremsendte bilag fra Kunsthal Charlottenborg til Journalista.dk, var det ikke bare sådan at modtage og hænge redningsvestene op i kunsthallen. Således krævede det et stort forbrug af teknisk bistand, ligesom skatteyderne også måtte holde for, da der skulle ske opbygning af selve værket bestående af redningsveste placeret på ydersiden af kunsthallen ydermure.

Læs også : Pensioneret direktør trak 100.000 kroner over repræsentationskontoen til berømt kunstværk

Samtidig spillede det også ind på den samlede regning, at det var nødvendigt at gøre brug af dyre transportformer. Således kostede det i sig selv 151.456 kroner at få fragtet ikke kun kunstneren selv, men også hans redningsveste frem og tilbage mellem Berlin og København.

Læs også : Frådsedirektør tjente over 1.500.000 kroner om året – og betalte 5.000 kroner i husleje for herskabsvilla på 200 kvadratmeter

Selv om kunsthallen har en lang række medarbejdere ansat, var det dog alligevel nødvendigt at gøre brug af et konsulentfirma, som har specialiseret sig i blandt andet at udføre kustodearbejde. En ydelse der kostede 75.000 kroner, hvilket var med til at gøre, at Ai Weiweis politisk motiverede udstilling af redningsveste, i alt medførte udgifter for skatteyderne på 353.607 kroner.

Del artiklen her:




7 Comments

  1. Sådan er det i dag. Kunst er blevet grimt, dekadent og fuldkommen ligegyldigt. Selvfølgelig skal de koste boksen når talentløse “kunstnere” producere deres visuelle skod projekter. Som sagt, plejer kunst at afspejle samfundet – som desværre også går ned af bakken.

  2. Er det fordi værket sætter fokus på et ømt punkt, at i synes at kritik er berittiget? Eller vil i bare sætte blus under debatten om hvad kunst er? I lægger under alle omstændigheder ved til DF’s bonderøvsopfattelse af hele begrebet kunst.

    • Kritikken er absolut berettiget. Om man lægger sig til DF’s “bonderøvsopfattelse” ved hele begrebet af kunst, er jo en helt anden sag. Jeg vil dog gerne indrømme af, hvis “bonderøvskunst” er kunst, hvor kunstnere fremviser en talent der reflekteres og forskønnes i værket – så er jeg helt klart til “bonderøvskunsten”. Det er generelt det der viser, at et samfund er i fremdrift. Jo dårligere og mere betændt et samfund bliver, jo mere absurd og trivielt bliver kunsten. Lad os kalde det “kloakkunsten”, hvis vi skal bibeholde analogien. 😉

    • Umiddelbart burde indfaldsvinklen være at over 96% ikke er flygtninge men velfærds shoppere. FN´s egne tal fra Italien. Og at den stærkt overvurderede kineser er helt til grin i sit studentikose forsøg på opmærksomhed. Tag det fra en kunsthandler.

    • Kineseren har overhovedet ikke forstået, hvad der foregår på Middelhavet. 1) EU vil ikke bevogte de ydre grænser 2) Afrikas befolkning vokser fra 1.2 mia i dag, til 4-5 milliarder i år 2100? Hvor mange milliarder, synes du vi skal tage?

  3. Morten Wallin Jensen siger det jo som det er og slår dermed hovedet på sømmet. Kan godt undvære disse censur tanker og kald på den indre svinhund, hvor nogen skal bestemme hvad kunst skal være. Rigtig kunst overlever, hvor imod kunst der ikke rammer forsvinder igen.

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*