Hjemme i Hjørring er borgmester Arne Boelt en politiker, som maner til økonomisk besindighed. Men når han står i spidsen for rejser til USA, er der helt andre boller på suppen.
– Det har især været vigtigt for os at værne om tilbuddene til børnefamilierne i vores kommune. Herunder at sikre åbningstiderne i vores dagsinstitutioner og bedre vilkår for at understøtte vores største klasser.
Sådan lød det ifølge TV2 Nord fra Daniel Rugholm, viceborgmester i Hjørring Kommune, da den nordjyske kommune præsenterede sit budgetforlig for 2017. En politisk aftale som blandt andet betød, at der blev skåret i omegnen af 45 millioner kroner i det kommunale budget.
Læs også : Kommune brænder over en million kroner af på pædagogers studieture – om året
Blandt fortalerne for en stram økonomisk styring, var nordjydernes borgmester Arne Boelt. Men når socialdemokraten rejser til udlandet på skatteydernes regning, er der langt fra samme tilbageholdenhed. Det viser aktindsigter, som Journalista.dk har opnået i rejserne, som blandt andet Arne Boelt har foretaget de seneste år i sin egenskab af borgmester.
Herunder i en studietur til Boston, som løb af stablen i 2015. Et populært indslag blandt kommunens top, da 8 byrådsmedlemmer ud over Arne Boelt deltog på turen til USA – hvor til kom 3 embedsmænd.
Advokatbistand under studietur til Boston
Ifølge de fremsendte bilag til Journalista.dk, var det dog ikke tilstrækkeligt for borgmesteren og hans byrådskollegaer at have ledende embedsmænd omkring sig. For Arne Boelt og de andre politikere fandt det også nødvendigt at gøre brug af rådgivere, som sjældent ses på kommunale studieture – uanset om turen går til Guds eget land eller andre destinationer.
Blandt de indhyrede eksterne konsulenter var blandt andet advokaten Henrik Willadsen, der sikrede sig 15.000 kroner på at rådgive Hjørring Kommune i forbindelse med Boston-rejsen. Hvad advokatens bistand præcist bestod i, fremgår ikke af det fremsendte bilag – ligesom han heller ikke er vendt tilbage på Journalista.dk’s henvendelser.
På samme måde er det heller ikke helt gennemsigtigt, hvorfor Hjørring Kommune gjorde brug af et lokalt designfirma, da rejsen skulle gennemføres. Det blandt andet til at indkøbe billetter til forskellige arrangementer, som politikerne og embedsmændene skulle deltage i. Desuden betalte kommunen eksempelvis også 15.000 kroner til et lokal ingeniørfirma, for at det kunne hjælpe den kommunale delegation godt på vej i USA.
Udgifter der alt sammen var med til at gøre, at skatteydernes samlede regning for Boston-turen løb op i 300.864 kroner.
Jeg kan forstå på DR.dk at der blev brændt 38000 kr af på restaurant besøg på “Top of the Hub” med 25 mand. Man lader Amerikanerne arrangere restaurant besøget men kommunen vælger at betale – hvor gavmildt og ydermere er 12000 kroner af beløbet drikke penge. Det er normalt man giver 10-20% i drikkepenge i US. Så restaurant menu prisen har så været. 26000 kr, og man har med 12000 kroner i drikkepenge altså givet 50% i drikke penge, det er en ømtålelig omgang med “skatteborgernes” penge. Lad os se på menuen – en 5 retters menu inkl. Drikke koster 115 USD – altså 750 kroner. 25 mand er 18750 kr. Hvad er de sidste 7-8000 kroner gået til? Den har nok fået hele armen.
Sidste relevante ting. Offentlig ansatte in US er underlagt samme lovgivning som Danmark vedr. Modtagelse af gaver. Så alene dette restaurant besøg kan vel give tanken om en gave, ikk?