Sundhedsstyrelsen advarer mod sociale medier – brænder selv millioner af på Facebook-reklamer indenfor få måneder

Sundhedsstyrelsens pressefoto af direktør Søren Brostrøm
Del artiklen her:

Selv om Sundhedsstyrelsen løbende går i medierne for at advare omkring specielt unges brug af sociale medier, svinges de statslige kreditkort i stor stil, når styrelsen selv indkøber reklameplads på Facebook.

juristkontoret

Center for sundhed og digitale medier lyder måske ikke som det mest kendte af de mange forskellige centre, der findes rundt om i den offentlige forvaltning. Men bedømt på skiftende regeringers udtalte behov for at indsamle viden omkring specielt unges brug af sociale medier, har det opnået en ikke uvæsentlig position.

Den har Center for sundhed og digitale medier, der hører under Sundhedsstyrelsen, brugt til blandt andet at advare børn og unge, når det handler om et stort forbrug af sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter. Det skyldes ifølge centrets embedsmænd, at for mange timers forbrug af sociale medier eksempelvis kan få negativ indflydelse på sociale kontakter og søvn.

Læs også : Sundhedsstyrelsen brugte 61.000 kroner på 8 minutters interview – og 687.500 kroner på sin visuelle identitet

Dermed skulle man måske umiddelbart også tro, at Sundhedsstyrelsen selv ville være særdeles tilbageholdende, når det handlede om at bruge skatteydernes midler på netop sociale medier. Men som det fremgår af en oversigt fra Sundhedsstyrelsen udleveret som aktindsigt til Journalista.dk i forhold til Facebook-annoncering, synes dette langt fra at være tilfældet.

Oversigt over Facebook-reklamer købt af Sundhedsstyrelsen vinteren og foråret 2020

 

Shopamok i kampagner til 6.000 kroner stykket

Således har styrelsen ifølge de fremsendte bilag været en særdeles god kunde hos Facebook, siden corona-krisen brød ud. Specielt i foråret, hvor det langt fra var unormalt at styrelsens medarbejdere samme dag bestilte flere kampagner.

Læs også : WHO brugte generalforsamling på at advare om corona – uden at stor dansk delegation med Søren Brostrøm i spidsen tog advarslerne alvorligt

En fremgangsmåde der var med til at gøre, at Sundhedsstyrelsen alene i februar, marts, april og maj måned i år, brugte 1.060.869 kroner på at indrykke annoncer hos det amerikanske firma via dets europæiske hovedkontor i Irland. Det på trods af at Facebook de seneste år løbende har været beskyldt for, at det har flyttet en stor del af sine indtægter i skattely – således at selskabet ikke betaler dansk selskabsskat, selv om det operer i Danmark.

Læs også : Søren Brostrøm interviewet i 7 minutter af Tine Götzsche til Twitter-opslag for 61.000 kroner – betalt af skatteyderne

En væsentlig del af forklaringen på de store udgifter til Facebook skal findes i, at Sundhedsstyrelsen næsten fast dagligt købte de samme kampagner på det sociale medie. En udgift der fast stod skatteyderne i lige over eller under 6.000 kroner, da styrelsen tilsyneladende ikke havde forhandlet sig frem til en rabat på trods af de mange indkøbte bannerreklamer.

Oversigt over Facebook-reklamer købt af Sundhedsstyrelsen vinteren og foråret 2020

Del artiklen her:




1 Comment

  1. Synd for de danske medier, der i den forbindelse har mistet en masse annoncekroner. Men det kræver nok også en del benarbejde at finde ud af, hvilke kanaler man ellers skulle have kontaktet de unge på. Desværre kendetegnende for denne krise, at de superrige bliver endnu rigere.

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*