Radiostation fortsætter omfattende ulovlig kopiering

0 Shares

Ulovlig kopiering af andres artikler, skulle have været et overstået kapitel for en af Danmarks største radiostationer, VLR. Alligevel er den fortsat i stor stil, hvilket sker uden større konsekvenser for stjerne-dj.

– Vi har ingen interesse i at bryde ophavsretten – vi lever jo selv af ophavsretten.

Sådan lød det fra Peter Gram, Jysk Fynske Mediers radiochef, da han overfor Lokalavisen kommenterede på Journalista.dk’s afsløringer af omfattende ophavsretlige krænkelser på VLR. Radiostationen, der ynder at omtale sig selv som Danmarks største lokalradio, dækker store dele af Fyn og Midt- og Sønderjylland, hvilket også i geografisk forstand gør den til en af landets største.

I 2015 kunne Journalista.dk afslører, at der mindst 77 gange i marts og april dette år var sket ulovlig anvendelse af ophavsretligt beskyttet materiale.

Det ved at studieværter læste artikler op fra nettet, uden at oplyse hvorfra de var fundet.

– Som ledelse påtager vi os uden forbehold ansvaret for dette og beklager det skete. Denne kritisable praksis er naturligvis straks ophørt og vil ikke gentage sig.

 

Radiochef : Vi klarer den internt

På trods af løfterne fra Peter Gram, har VLR fortsat brugen af artikler fundet på nettet. Det stadig uden at angive, hvem der har skrevet dem.

Det fremgår af stikprøver, som Journalista.dk har foretaget i marts og april af programmet Kongetimerne – der kan høres hver eftermiddag mellem 14 og 18. Studieværten på programmet er Jakob ”Kongemanden” Lund, som også er kendt fra blandt andet Vi elsker 90erne.

Aflytningerne dokumenterer at studieværten i mindst 25 tilfælde har krænket andres ophavsrettigheder, ved omfattende oplæsning fra forskellige hjemmesider.

Overfor Journalista.dk erkender Peter Gram, at VLRs studievært i en lang række tilfælde har set stort på ophavsretten :

– Den uretmæssige brug af andres materiale er dybt beklagelig. Endnu mere beklageligt er det, at fejlen er begået af samme medarbejder, der ved en tidligere lejlighed har foretaget sig noget lignende. Sagen vil derfor få passende, ansættelsesmæssige konsekvenser for den pågældende. Da der i den forbindelse er tale om en personalesag, har jeg ikke yderligere kommentarer.

Uanset Peter Grams afstandtagen til Jakob Lund, stod han også bag mixerpulten onsdag eftermiddag – og oplyste at gøre det samme igen fra mandag.

 

Redaktionschef undrer sig over fremgangsmåden

Et af de mange medier som VLR har læst op fra er Dagens.dk, hvis redaktionschef, Kirstine Petersen, undrer sig over den fortsatte kopiering :

– Jeg er meget overrasket over, at VLRs vært læser vores artikler ordret op i æteren og uden at henvise til Dagens.dk som kilden – især fordi VLR er blevet gjort opmærksom på problemet tidligere og dengang lovede bod og bedring.

Kirstine Petersen slår samtidig fast, at hun anser fremgangsmåden som åbenlyst ulovlig :

– Det er frækt og i strid med gældende regler på området. Jeg forstår ikke, at man i det mindste ikke citerer Dagens.dk og andre medier, hvis arbejde jo ellers bare bliver planket

I 2015 garanterede VLRs radiochef økonomisk godtgørelse til de medier, hvis ophavsrettigheder var blevet krænket. Om radiostationen med base i Vejle også i 2016 vil være lige så imødekommende, har Peter Gram ikke oplyst overfor Journalista.dk.

————

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk

0 Shares




Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*