Radio Loud i varemærkesag : Beskyldes for at have registreret sit navn efter henvendelse om krænkelse

DJ Karsten Loud. Billede : Flemming Bo Jensen
Del artiklen her:

Den statsfinansierede radiostation henvendte sig først til Patent- og Varemærkestyrelsen for at registrere sit varemærke, efter den var blevet gjort opmærksom på, at andre i årtier havde anvendt Loud-navnet.

juristkontoret

Allerede inden Radio Loud gik i luften første gang den 1. april, havde public-service-stationen, der modtager et årligt statstilskud på 65 millioner kroner, været involveret i flere juridiske slagsmål. Således havde stationen med udgangspunkt i og omkring den kommercielle lokalradio Radio Diablo fra Svendborg, eksempelvis krævet lukning af en Facebook-profil, som forholdt sig ironisk overfor Radio Loud. I første omgang havde radiofolkene held til at få lukket profilen, som dog blev genåbnet, efter at den amerikanske medieplatform ændrede sin beslutning. Omvendt havde Radio Loud tidligere på ugen succes med at få lukket en lignende profil, som på Instagram blandt andet gjorde grin med stationens meget lave lyttertal.

Læs også : Radio Louds bagmænd scorer millioner i statsstøtte på radioer uden studier, samsendinger og tv-forening med base på deres kommercielle radiostation

På trods af den noget hårdhændede fremfærd overfor andres påståede ophavsretlige krænkelser, har Radio Loud tilsyneladende en noget afslappet holdning, når det handler om at bruge kendetegn og varemærker, som tilhører andre. Det er i hvert fald holdningen hos DJen Karsten Thorhauge, som siden efteråret har forsøgt at komme i dialog med Radio Loud.

Det for at finde frem til en løsning i forhold til, at han de seneste årtier er blevet kendt under navnet Karsten Loud, når han har været ude at optræde. Ligesom selve Loud-navnet også er knyttet til en række virksomheder, som han er eller har været involveret i.

Men ifølge DJen, har der reelt alene været tale om envejskommunikation.

 

DJ : Markedsforstyrrende kun at bruge Loud i stedet for Radio Loud

Således henvendte han sig allerede til Radio Loud et par dage efter offentliggørelsen af, at stationen havde vundet udbuddet over først og fremmest Radio 24syv :

– Sammen med min juridiske rådgiver gjorde jeg opmærksom på, at vi syntes det var markedsforstyrrende, og at navnene lå for tæt op ad hinanden. Det ville vi gerne have en snak med dem om, for som minimum ville vi i hvert fald have, at de skulle omtale sig som Radio Loud og ikke bare Loud. Det skyldes at Loud-navnet allerede er taget og er forbundet med noget helt andet, hvilket vil være konkurrenceforstyrrende og dermed problematisk for min virksomhed.

Læs også : Loud-bagmænd handler med sig selv for millioner af skattekroner – så tæt forbundne er de

Radio Loud mødte dog ifølge Karsten Loud henvendelsen med noget nær ignorering :

– Ved juletid skrev vi til dem igen og håbede på en tilbagemelding. Derefter skrev de tilbage, at sagen ville blive overgivet til deres bestyrelsesformand, hvorefter der ikke rigtigt skete noget. Næste gang der skete noget var, da de op til at de gik i luften, offentliggjorde deres logo. Der skriver vi så til dem, at vi kan forstå, at de har ignoreret os fuldstændigt omkring hvad vi har skrevet og hvad vi har bedt om. Derefter skriver de tilbage med en afvisning af vores påstande og oplyser, at vi i øvrigt kunne indgive en stævning, hvis vi havde mere at sige i den her sag.

Læs også : Loud-bagmænd plagierer igen og igen – men går selv hårdt til angreb på enhver de mener minimalt krænker deres egne rettigheder

Et skridt der ifølge Karsten Loud vil kunne få store økonomiske konsekvenser :

– Hvis jeg skal vinde den her sag, er jeg blevet oplyst, at det vil komme til at koste 300.000 kroner. Jeg har virkelig svært ved at se, hvordan jeg skal kunne finde 300.000 kroner, bare for at få lov til nærmest at beholde mit navn og renommé. Jeg synes det er forkasteligt at et firma som har fået pengene af det offentlige, vælger at bruge dem på en retssag mod en person, som har været her i 27 år før dem – og som faktisk ikke har et særligt stort krav til dem. De har sat en ret ignorant tone på fra starten, og det er så den, de fortsætter med. Jeg har ikke besluttet mig for, om jeg vil bruge 300.000 kroner på at køre sagen. Men jeg har i hvert fald besluttet mig for, at jeg ikke vil give op.

Du kan høre hele interviewet med Karsten Loud her

 

Radio Loud : Vi afventer udmelding fra vores advokat

Karsten Loud slår samtidig fast, at han i første omgang vil gøre brug af de eksisterende klagemuligheder :

– Efter vi rettede henvendelse til Radio Loud, har de været inde og varemærkeregistrere navnet Radio Loud. Det har vi lavet en klage over, som vi i første omgang ikke fik medhold i, fordi den skulle have været indgivet noget før. Patent- og varemærkestyrelsen oplyser til mig, at den afgørelse kan jeg vælge at klage over, hvilket jeg har valgt at sige ja til.

Læs også : Overholdt ikke sin sendetilladelse : Radio Loud-bagmand sendte ikke lovet taleradio

På trods af at Karsten Loud allerede henvendte sig tidligt på efteråret, er det tilsyneladende ikke en sag, man har travlt med at få behandlet hos Radio Loud. Således skriver den statsfinansierede radiostations direktør, Ann Lykke Davidsen, i en email til Journalista.dk, at man afventer en juridisk tilbagemelding :

– Sagen er stadig under behandling hos vores advokat, og jeg har derfor ikke yderligere kommentar.

Del artiklen her:




4 Comments

  1. Der findes kun én Loud og han hedder Karsten og er DJ. Hvor er det beskæmmende at en Radio Station har så svært ved at overholde god etik endda for statsfinansierede midler. Skam jer Radio

  2. Rent juridisk så giver brugen af et varemærke – navn – foretningskendetegn, lige så mange rettigheder, som hvis det bliver registreret i varemærkeregisteret.

    Det som man får, hvis man registrerer et varemærke – navn – foretningskendetegn, det er at varemærkeregisteret undersøger om navnet er unikt, og at det ikke krænker andres rettigheder, og så påtager varemærkeregisteret sig, at påtale evt. krænkelser af registrerede varemærker.

    Og de produkter som Karsten Loud sælger og markedsfører er lydoplevelser, og de er dermed i den samme branche kategori som Radio udsendelser, så Radio Loud har helt klart tyvstjålet hans navn, så Karsten Loud skal bare slæbe Radio Loud i retten, han er en sikker vinder af den sag.

  3. Patent og Varemærkenævnet har i hvert fald begået en kæmpe stor fejl, hvis det har registreret Radio Loud som et beskyttet varemærke, da en enkelt Google-søgning staks afslører, at Karsten Loud i mange år har drevet virksomheder, hvor navnet Loud er blevet brugt som varemærke og forretningskendetegn.

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*