Det har ingen negativ indflydelse på aflønningen af topledelsen hos Banedanmark, at det statslige selskab under dens ledelse, pludselig er kommet frem til at have noget nær historiske udfordringer.
15.5 milliarder kroner.
Så meget mangler Banedanmark i kassen, før man kan fremtidssikre det danske banenet. Et forhold der blev kendt i slutningen af januar, da det fremgik af en rapport, der på daværende tidspunkt var på vej til at blive offentliggjort. En udmelding der fra politisk hold blev anset for alarmerende, hvilket blandt andet kom til udtryk via Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested. Således udtalte han Ekstra Bladet, at de manglende 15.5 milliarder kroner ikke var øremærket til nyt udstyr, men alene til at vedligeholde det eksisterende.
Med så store problemer med at få de økonomiske ender til at mødes, skulle man måske umiddelbart tro, at det ville få lønmæssige konsekvenser for Banedanmarks ledelse. Men som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk, har dette dog langt fra været tilfældet.
Således kunne Banedanmarks direktion i 2019 ikke kun sætte store beløb ind på lønkontoen, men også se ganske fornuftige bonusser tikke ind.
Bonusser til alle direktionsmedlemmer
Af de fremsendte opgørelser fra Banedanmark fremgår, at alle direktionsmedlemmer i 2019 modtog såkaldte engangsvederlag. Et udtrykd der typisk dækker over bonusser udbetalt for at en medarbejder, som minimum har opfyldt en del af de målsætninger, arbejdsgiveren har opstillet.
Læs også : Krævede ulovlig blacklistning af leverandør : Scorede alligevel kæmpe bonusser – tre gange
For den administrerende direktør Per Jacobsen, ville det sige 55.000 kroner oven i den almindelige løn. Den stod i 2019 skatteyderne i 1.604.147 kroner, hvortil kom arbejdsgiverbetalte pensionsindbetalinger på 264.904 kroner. Eller hvad der i alt svarer til at den øverst ansvarlige for ellers særdeles økonomisk udfordrede Banedanmark i 2019 modtog en samlet aflønning, som stod skatteyderne i 1.924.051 kroner.
Bonusser i samme størrelsesorden var der også i 2019 til Banedanmarks direktører for økonomi- og planlægning og infrastruktur, som dette år begge tjente på den gode side af 1.2 millioner kroner. Det på trods af at det ellers netop er deres arbejdsområder, som står og mangler 15.5 milliarder kroner.
Vær den første til at kommentere