Samtidig med at Dan Jørgensen er en udtalt fortaler for minimeringen af flyvninger, er han sammen med sine ledende embedsmænd selv storforbruger af fly, når det handler om at komme til møder – med fokus på nedbringelse af netop flyvning.
Med mindre der kommer en coronapandemi i vejen, afholder FN hvert år sine såkaldte COP-møder. Konferencer hvor fokus i høj grad er på at finde løsninger på, hvordan der sker nedbringelse af CO2-udledningen i kampen mod klimaforandringerne.
Derfor er et af de faste slogans, at brugen af fly skal begrænses mest muligt – hvorfor man måske skulle tro, at udtalte fortalere for den grønne omstilling som klimaminister Dan Jørgensen, ville gå forrest med et godt eksempel. Men som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Klimaministeriet, synes dette dog langt fra nødvendigvis at være tilfældet.
Læs også : Dan Jørgensens fede tur til Spanien : Brugte 200.000 kroner på luksushotel
For da menuen sidste år stod på COP-møde i Glasgow, var der nemlig fyldt særdeles godt op på flyet fra Danmark til Skotland. Det i en sådan grad, at den danske delegation var væsentligt større, end hvad der tidligere er set til miljøsammenkomsterne.
Kæmpe delegation – til kamp mod andres flyvning
Samtidig fremgår det af de udleverede oversigter fra Klimaministeriet, at delegationen var opdelt i to dele. På den ene side det, der i opgørelserne omtales som forhandlere – mens den resterende del stod opført som en del af Dan Jørgensens egen delegation.
Selve forhandlingsdelegationen havde seks deltagere med Anette Albjerg Ejersted i spidsen, da hun havde rang af chefforhandler. En stab af forhandlere, der ud over fastansatte fuldmægtige og specialkonsulenter hos Klimaministeriet, også talte en praktikant.
Anderledes stor var Dan Jørgensens del af delegationen, da den ud over ham selv, talte 14 deltagere. Med på flyet til Glasgow var der derfor ikke kun blevet plads til hans ministersekretær og en såkaldt klimaambassadør, men eksempelvis også fire presse- og kommunikationsfolk.
Derved nåede Klimaministeriets samlede delegation op på 21 deltagere, der som en af sine hovedopgaver, havde til opgave at overbevise andre landes repræsentanter om, at de for fremtiden skulle flyve mindre.
Vær den første til at kommentere