Håndboldklub i panik : Sponsoraftale er slet ikke en sponsoraftale

Del artiklen her:

Kommunerne går langt for at støtte op om deres lokale eliteklubber. Så langt at sponsoraftaler omtales som nogle, der officielt slet ikke har noget med sponsoraftaler at gøre.

– Hos Mors-Thy Håndbold er der mange forskellige muligheder for eksponering og uanset hvilke ønsker og behov du har, kan vi skræddersy en løsning som passer til netop dig. Vi har mellem 1.000-1.500 tilskuere til vores kampe, så din virksomhed bliver eksponeret for mange mennesker i løbet af de 2 x 30 minutter, som kampen varer.

Sådan lyder en del af den salgstale, som håndboldklubben Mors-Thy Håndbold giver på sin hjemmeside. Det under overskriften ”Bliv sponsor i Mors-Thy Håndbold A/S”, hvor håndboldklubben hjemmehørende i landets bedste række, 888-ligaen, samtidig oplyser, at den jævnlige tv-dækning af hjemmekampe er med til at sikre en stor profilering af klubbens sponsorer.

Læs også : Socialdemokratisk byrådsmedlem : Mine gratis fodboldbilletter rager ingen

Blandt dem der på denne måde støtter op om Mors-Thy Håndbold, har været den lokale Morsø Kommune. For ifølge opnåede aktindsigter af Journalista.dk hos kommunen, har den via sin udviklingsafdeling indgået en markedsførings- og brandingaftale med Mors-Thy Håndbold.

En aftale der har været med til at sikre, at Morsø Kommune blandt andet får markedsført sit logo, som det sker på spillernes ærmer.

Aftale indgået mellem Morsø Kommune og Mors-Thy Håndbold

 

Kontant økonomisk tilskud væsentligt for Mors-Thy Håndbold

Men selv om Morsø Kommune har indgået en klassisk sponsoraftale med Mors-Thy Håndbold, er der slet ikke tale om en sponsoraftale. Det oplyser Per Flemming Laursen, administrationschef hos Mors-Thy Håndbold, i en email til Journalista.dk :

– Med al den ballade, der har været om kommuners sponsoraftaler med professionelle klubber, ville det være ret fjollet, at indgå en sponsoraftale. Det er jo i øvrigt heller ikke lovligt for en kommune at være sponsor i forhold til private virksomheder. Derfor er der i forholdet mellem Morsø Kommune og Mors-Thy Håndbold tale om køb af forskellige, konkrete tjenesteydelser. At Morsø Kommune er opført på vores sponsortavle er en fejl, som vi – nu du stiller det gode spørgsmål – for rettet asap til samarbejdspartner.

Læs også : Kommunalt varmeværk forærede sponsor-billetter til 40.000 kroner væk – til sine medarbejdere

Samtidig oplyser Per Flemming Laursen, at Morsø Kommune tilsyneladende ikke har eftersøgt markedet for de købte ydelser hos Mors-Thy Håndbold, inden aftalen blev indgået :

– Ydelserne har ikke været konkurrenceudsat, da dette ikke giver reel mening i forhold til de konkrete ydelser og tærskelværdier. Det er vanskeligt at forestille sig, at f.eks. Aalborg Håndbold skulle kunne tilbyde f.eks. en relevant markedsføringsydelse med videre i det konkrete forhold.

Seneste offentliggjorte resultatopgørelse fra Mors-Thy Håndbold

 

Lovgivningsmæssige begrænsninger : Kommuner må ikke sponsorere virksomheder

Årsagen til at Per Flemming Laursen ikke anser aftalen med Morsø Kommune for en sponsoraftale kan være, at kommuner slet ikke må støtte erhvervsvirksomheder som eksempelvis en professionel håndboldklub. I stedet skal der være tale om, at der indgås en egentlig aftale, hvor kommunen på baggrund af reelle markedsundersøgelse betaler markedsprisen for aftalte ydelser.

Læs også : Borgmesterens konto betaler alle byrådsmedlemmers sæsonkort til Superligaen – på skatteydernes regning

Det fremgår eksempelvis af en udtalelse, som Guldborgsund Kommunes forvaltning fremsendte til sine lokalpolitikere i forbindelse med, at man her ville indgå et sponsorat med den lokale håndboldstolthed Nykøbing FH :

– Statsforvaltningen har i en lignende sag vedrørende Viborg Kommune udtalt, at en kommune i forbindelse med indgåelse af aftaler med en professionel klub skal sikre, at aftalen indgås på markedsmæssige vilkår, således at kommunen højst betaler markedsprisen for de modydelser, som kommunen ifølge aftalen har ret til fra kommunen. En sådan forudgående undersøgelse kan fore eksempel indebære sammenlingning med andre lignende lovlige kontrakter eller indhentelse af vurderinger fra reklamebureauer eller andre sagkyndige. Statsforvaltningen finder, at det ikke er tilstrækkeligt, at kommunen lægger til grund, at de priser håndboldklubben oplyser, at den forlanger af andre sponsorer, er markedsprisen.

Læs også : Kæmpe middag, voldsom markedsføring og festlig fernisering : Kunstudstilling løb op i millioner af skattekroner

En markedspris for ydelserne købt hos Mors-Thy Håndbold, som Morsø Kommune således ikke synes at have efterprøvet hvad er.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*