Da Holstebro Kommune i slutningen af september fejrede åbningen af et nyt motorvejsstykke havde den regnet med, at private virksomheder ville spytte i kassen. Det blev dog langt fra tilfældet, da det i stedet reelt kun var det offentlige, som betalte for at blive markedsført.
Der var i dén grad dækket op til fest i de sidste dage af september sidste år, da et motorvejsstykke skulle åbnes i det nordvestlige Jylland. En tilføjelse til det eksisterende motorvejsnet der gjorde, at Holstebro ville blive forbundet direkte med ikke kun storbyer som Aarhus og Odense, men også helt til den tyske grænse.
Fejringen endte med at blive en dyr en af slagsen, da den i alt stod lige over 1 million skattekroner – hvoraf de omkring 900.000 kroner var et direkte kontant tilskud fra Holstebro Kommune. Derved var der også luft i budgettet til, at der blandt andet kunne bydes op til dans med en gruppe som Scarlet Pleasure, ligesom det legendariske vestjyske band Tørfisk også var blandt de optrædende.
Læs også : Kommunalbestyrelse tog på bustur til Hamborg – for 175.000 kroner
For at holde udgifterne nede til indvielsen af det nye motorvejsstykke, forsøgte man fra Holstebro Kommunes side at få private virksomheder til at støtte op om festlighederne. Ambitioner der var så langt fremskredne, at et forventet salg indgik i det oprindelige budget.
Kommune brugte motorvejsåbning til at promovere signe egne ydelser
Således fremgår det af fremsendte aktindsigter, at Holstebro Kommune forventede at få sponsorater fra virksomheder på i alt 350.000 kroner. Et beløb man blandt andet ville forsøge at hente hjem, ved at udsende det, som lignede uopfordrede henvendelser til en række lokale handelsdrivende.
I brevene lovede man fra Holstebro Kommunes side blandt andet, at virksomhederne kunne få profilering i en avis leveret til alle husstande i ikke kun Holstebro Kommune, men også nabokommunerne Struer, Lemvig, Skive, Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern. Ligesom sponsorerne eksempelvis også ville blive nævnt i reklamespots på selve åbningsdagen og få vist sit logo på skærme, der stod placeret omkring indfaldsvejene til den nye motorvej.
Læs også : Afskedsgave fra skatteyderne til kommunal vandværksmester : 2.408.533 kroner
Uanset budgettet på 350.000 sponsorkroner, lykkedes det kun for Holstebro Kommune at sælge annonceplads for 192.000 kroner i forbindelse med motorvejsåbningen. Her af kom langt størstedelen fra Vestforsyning A/S, der er et lokalt forsyningsselskab, ejet af Holstebro Kommune selv – og som har monopol på at levere sine ydelser til indbyggerne i det nordvestlige Jylland. Ved siden af de egentlige sponsorpakker, kom en væsentlig del af finansieringen af motorvejsåbningen også fra Holstebro Åben, der ligeledes hører under Holstebro Kommune.
Vær den første til at kommentere