Når indbyggerne i Odsherred Kommune skal tage stilling til hvilket teleselskab de skal vælge, får de hjælp fra kommunen. For den bistår nemlig endnu engang det private selskab Fibia med at nå sine salgsmål.
En af grundsætningerne indenfor kommunalretten er, at en kommune ikke må foretage såkaldt uretmæssig forskelsbehandling. Hvilket først og fremmest vil sige, at man som offentlig myndighed skal behandle lige sager ens, for ikke at give nogle bedre behandling på bekostning af andre. På samme måde som det også er en klar tommelfingerregel, at kommunerne skal holde sig langt væk fra at blande sig i forholdet mellem konkurrerende virksomheder.
Men helt sådan ser de tilsyneladende ikke på det i Odsherred Kommune, som i dén grad må siges at have kastet sin kærlighed på teleudbyderen Fibia. Det ved nu i flere omgange at have udsendt opfordringer til sine indbyggere om, at det vil være en fordel for dem, hvis Fibia bliver deres nye teleselskab. Rundsendelser der er sket via eboks-systemet, hvilket sikrer at alle indbyggerne i de udvalgte områder får reklamerne.
Forhold som fremgår af aktindsigter udleveret i forbindelse med en klagesag, der er indgivet over kommunens fremgangsmåde. En klagesag der viser, at Odsherred Kommune har været særdeles behjælpelig overfor Fibia, så firmaet gratis har kunnet reklamere overfor potentielle kunder.
Vel og mærke ikke en mulighed, som Odsherred Kommune har givet Fibias konkurrenter.
Udsender igen reklameskrivelser for teleselskab – efter tidligere at have afgivet urigtige oplysninger om Fibia-forbindelsen
Reklamen for Fibia blev udsendt den 15. marts i år i et brev, hvor det blandt andet hed :
– Dette brev er en servicemeddelelse fra Odsherred Kommune med oplysning om, at lokale ildsjæle er i dialog med leverandøren Fibia om at etablere fibernet til helårsboliger og sommerhuse i Fårevejle og Ordrup, hvis tilslutningen er tilstrækkelig stor. Der vil i givet fald være gravearbejde i forbindelse med projektet. Du kan læse mere om planerne på www.fibia.dk/ordrup. Frist for at vise interesse er for dette område angivet til den 15. april 2020.
Ifølge bilagene fra klagesagen mod Odshererd Kommune, var der forud for udsendelsen gået et langvarigt forløb, hvor ledende medarbejdere på kommunen havde bistået en Fibia-sælger. En hjælp der ifølge en email afsendt den 19. februar fra kommunens sekretariatschef til en direktionskonsulent, blandt andet omhandlede adresserne på de husstande og sommerhuse, som Fibia kunne sælge sine produkter til :
– Vil I sende adressefiler på henholdsvis Fårevejle-Ordrup-området og OdsMidtSyd-området?
Dagen efter lød det i en email fra sælgeren til samme gruppe af embedsmænd, at nu var alt ved at være klar til den kommunalt understøttede og reelt også finansierede markedsføringskampagne :
– Tillykke, der kommer fibernet til 1.358 adresser i området, se vedhæftet Fårevejle og Ordrup kort. Fibia laver også en pressemeddelelse.
Teleanalytiker : Kommune fortsætter med åbenlyse ulovligheder
Det er dog langt fra første gang, at Odsherred Kommune giver en håndsrækning til Fibia i bestræbelserne på at få sine indbyggere til at indgå aftaler med selskabet. Det var også tilfældet sommeren 2018, hvor Odsherred Kommune igen via eboks udsendte denne opfordring :
– Dette brev er en servicemeddelelse fra Odsherred Kommune med en opfordring til at støtte etableringen af højhastighedsinternet på Nakkehalvøen. Nakkehalvøens Bredbåndsgruppe er i dialog med forsyningsselskabet Fibia om at etablere fibernet til helårsboliger og sommerhuse i jeres område, hvis tilslutningen er tilstrækkelig stor.
En reklameskrivelse der var fuldstændigt identisk med den, som en række andre kommuner også i samme periode udsendte på vegne af Fibia. Da Journalista.dk første gang henvendte sig til Odsherred Kommune for at få oplyst hvem der havde skrevet reklameskrivelsen fra 2018 lød det, at det var én, man selv havde skrevet og betalt for – og at Fibia på ingen måde havde været involveret. En opfattelse der dog ikke blev delt af Syddjurs Kommune, som var den oprindelige afsender og som havde betalt en freelancejournalist for at levere indholdet.
Læs også : DR-vært påstod at have overværet racisme i metroen – nu trækker hun i land
Ifølge teleanalytikeren John Strand er det et stort problem, når en kommune som Odsherred ikke bare én men nu to gange, på den måde agerer sælgere for et privat firma :
– Det er imponerende at kommunen fortsætter med at begå åbenlyse ulovligheder. Hele kommunens ledelse med borgmesteren og kommunalbestyrelsen i spidsen er bekendt med, at både kommunen og Fibia er meldt til både Forbrugerombudsmanden og Ankestyrelsen for lignende forhold.
Samtidig er der ifølge John Strand tale om, at kommunen formentligt godt selv er klar over den manglende overholdelse af reglerne :
– Hvis kommunen mener at det den gør er lovligt, er det underligt at den ikke har sikret sig ved at få udarbejdet en juridisk analyse. Jeg formoder at det skyldes at kommune godt ved, at det man gør, er hammerende ulovligt. På trods af der ligger en række klager over både kommunen og Fibia hos både Ankestyrelsen og hos Forbrugerombudsmanden, så er der noget der tyder på, at de to spillere ikke tager disse klager seriøst.
Indbyggere i Odsherred Kommune : Hold op med at reklamere for Fibia
Det har dog langt fra været alle indbyggere i Odsherred Kommune, der har været tilfredse med, at kommunen har favoriseret Fibia. Af den igangværende klagesag om kommunens fremgangsmåde fremgår det således, at flere af modtagerne af reklameskrivelserne rettede henvendelse til Odsherred Kommune, for at tage afstand for reklamen.
Det skete blandt andet via denne email :
– Jeg har fået en besked i min e-boks, hvor kommunen anbefaler at jeg skifter til Fibia. Så vidt jeg ved, er Fibia et privat foretagende, og derfor undrer det mig, at kommunen skriver ud til borgerne og anbefaler, en privat internetudbyder. Hvad er årsagen til dette?
Læs også : Socialdemokrat drog til Seoul og Senegal – for at studere gadebelysning
En henvendelse Jacob Hvid Nielsen, direktionskonsulent i Odsherred Kommune og selv blandt de medarbejdere der bistod Fibia med en række praktiske forhold, besvarede på denne måde :
– Kommunen vil gerne understøtte alle initiativer i den retning, hvad enten de kommer fra det ene eller andet firma eller fra bylav, virksomhedsklynger, ildsjæle, landsbysammenslutninger e.l., så længe de har med et større område at gøre, det vil sige ikke blot en vej eller mindre antal husstande.
Forespurgt af Journalista.dk fastholder Jacob Hvid Nielsen, at der alene var tale om det, man fra kommunens side kalder for en servicemeddelelse :
– Vores henvendelse til borgerne har været en servicemeddelelse, hvor vi har gjort opmærksom på et projekt drevet af lokale ildsjæle i samarbejde med en given leverandør. Odsherred Kommune har gennem de seneste 10 år gjort en stor indsats for at forbedre forholdene på mobil- og bredbåndsområdet. Dette skyldes, at vi lige som store dele af resten af Region Sjælland oplevede, at de forbindelser, som vores borgere og virksomheder kunne opnå, lå et godt stykke under landsgennemsnittet. Dette arbejde kan kun blive en succes, hvis der er en god dialog med teleudbyderne. Fra kommunens side har vi således sat en stor ære i at have en åben og konstruktiv dialog med alle teleudbydere om at finde løsninger på vores udfordringer.
En forklaring teleanalytiker John Strand, dog ikke giver meget for :
– Når folk modtager et brev med en opfordring om at købe et bestemt produkt hos en bestemt leverandør så betegnes det som et salgsbrev. Det kan godt være at kommunen kalder det en service meddelelse det ændre ikke ved fakta at det er et brev der skal øge efterspørgslen hos en virksomhed som kommunen har indgået et samarbejde med.
Vær den første til at kommentere