Ligesom landets andre kommuner, har Ringsted Kommune en kommunikationsafdeling. Den kan dog tilsyneladende ikke helt magte opgaven at lave Facebook-opdateringer på egen hånd, hvorfor kommunen løbende har hyret et kommunikationsbureau til at give en hjælpende hånd.
– Sociale medier er hurtige kommunikationskanaler, der kan gavne og lette frivillige foreningers arbejde. Lær, hvordan du kan bruge sociale medier i netop din forening.
Sådan lød det i en pressemeddelelse, som Ringsted Kommune udsendte i marts 2017 i forbindelse med, at den sjællandske kommune opfordrede de lokale foreninger til ikke kun at komme på Facebook, men også til at bruge sociale medier på en aktivt måde. Hjælpen kom blandt andet i form af et kursus, hvor foreningernes repræsentanter ville blive undervist i, hvilke målgrupper sociale medier som Facebook henvender sig til.
Dermed skulle man måske også tro, at Ringsted Kommune selv havde fuldstændigt styr på, hvordan man ville bruge Facebook – og ikke behøvede den store hjælp udefra. Men som det fremgår af aktindsigter opnået af Journalista.dk hos kommunen, har embedsmændene alligevel haft behov for at købe dyr konsulentbistand til området.
Selv når det handler om noget så forholdsvist basalt, som at lave opdateringer til sociale medier.
Skatteyderne betaler for udvikling af Facebook-opslag
Således viser de fremsendte bilag til Journalista.dk, at Ringsted Kommune løbende har fundet det nødvendigt at få hjælp til at opdatere sin Facebook-profil. Det skete eksempelvis flere gange i 2017, hvilket medførte flere fakturaer fra et kommunikationsfirma.
Således kunne det i juledagene 2017 sende en regning på 15.000 kroner, hvilket dækkede over såkaldt ”Udvikling af 10 Facebook indlæg”. En udgift der dog var væsentligt mindre, end hvad man betalte tidligere på året, hvor det i sig selv kostede 5.000 kroner at få samme kommunikationsbureau til at lave 10 opslag på det andet sociale medie, Instagram. Det som en del af en større pakke, som blev købt for i alt 40.000 kroner – hvilket også inkluderede en udgift på 8.000 kroner for ”Publicering af 10 opslag til Facebook”.
Læs også : Odense Havn : Fodboldtur til Spanien med indlagte barbesøg skaber merværdi
I det hele taget var 2017 året, hvor Ringsted Kommune for alvor satsede på sine hjemmesider – og igen på det samme københavnske kommunikationsfirma. Således lød regningen i december 2017 for arbejde på hjemmesiden Ringstedrykker.dk på 32.5000 kroner, hvilket blandt andet inkluderede en udgift på 7.000 kroner for såkaldt design og efterfølgende opsætning af et featurefelt.
Vær den første til at kommentere