På trods af at det traditionelle rutefly afgik fra København og ankom til Grønland stort set samtidig med statsministerens privatfly, var det alligevel dette, hun valgte under et besøg i Nordatlanten.
Uanset at afstanden mellem Danmark og Grønland kan virke meget stor, er der i forhold til flyvning faktisk ikke meget længere, end hvis man eksempelvis tager charterflyet til Sydeuropa. I hvert fald ikke når det handler om flyvninger mellem København og den grønlandske hovedlufthavn for internationale flyvninger, der ligger placeret i Kangerlussuaq – eller på dansk Sønderstrømfjord.
Samtidig er forbindelserne mellem Kastrup og Kangerlussuaq også særdeles fornuftige, da de fast beflyves af AirGreenland, der tidligere gik under navnet Grønlandsfly. Et Selvstyreejet og ledet flyselskab, som igennem de seneste årtier har positioneret sig som ikke kun en særdeles pålidelig flyoperatør på trods af de geografiske og vejrmæssige udfordringer, men også ét med komforten i højsædet.
Læs også : Professor kræver at danskerne skal flyve mindre – men flyver selv over 53.000 kilometer på ét år
Alligevel var det ikke AirGreenland, som i august 2019 fragtede Mette Frederiksen og hendes følge til Grønland. For ifølge aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Forsvaret, var det i stedet dets privatfly, der bragte den ellers ifølge eget udsagn så miljøbevidste socialdemokrat til Grønland.
Dyrt valg på skatteydernes regning
Et valg der skete på trods af, at de traditionelle flyafgange med AirGreenland gik til og fra Kastrup stort set samtidig med, at Forsvarets privatfly blev sendt på vingerne med socialdemokraten og hendes store følge. Et valg der gjorde, at skatteyderne måtte af med lige under 300.000 kroner for brugen af privatflyet.
Opgørelser fremsendt fra Forsvaret til Journalista.dk viser samtidig, at Mette Frederiksen har haft et stort forbrug af privatfly til andre destinationer. Således gjorde hun brug af det 17 gange i perioden mellem juli 2019 og marts 2021, hvor turen gik til Israel for at se nærmere på, om det ville være muligt for Danmark med israelsk hjælp, at stable en vaccinefabrik på benene.
Rejser der gør, at Mette Frederiksen under sin tid som statsminister, har pålagt danskerne at betale 2.088.128 kroner for private flyvninger. Det på trods af, at hun ellers tilbage under valgkampen i 2019, var en stor fortaler for, at der skulle ske nedbringelse af netop flyrejser.
Til sammenligning, hvad ville turen have kostet for Mette og den samme stab af folk, som hun havde med, hvis de havde taget turen med Air Greenland på Businessclass, da de nok næppe rejser på turistklasse.
MF er det ultimative eksempel på en magtarrogant, dobbeltmoralsk pamper.