Retterne påstod at ville arbejde hjemmefra : Men selv simple sager bliver ikke behandlet – og medarbejdere kan ikke kontaktes under corona-krisen

Del artiklen her:

Ifølge Domstolsstyrelsen måtte sagsbehandlingen ved domstolene ikke gå i stå under corona-krisen. Men det er langt fra den oplevelse, som advokater har.

Domstolsstyrelsen Corona

juristkontoret

I disse uger er Danmark lukket ned, hvilket for størstedelen af de offentligt ansatte betyder, at de er sendt hjem. Det med fuld løn, fordi kravet er at de på samme måde som på deres almindelige arbejdspladser, skal løse arbejdsopgaver fra privaten. Eksempelvis kommunale embedsmænd, der skal udføre almindelig sagsbehandling hjemme fra – for derved at undgå, at administrationen går helt i stå i forbindelse med nedlukningen.

Men en del af den offentlige forvaltning er tilsyneladende lukket fuldstændigt ned ifølge advokater, som Journalista.dk har været i kontakt med de seneste dage. Advokater der ønsker at være anonyme, da deres forretninger til dels bygger på gode forbindelser til retterne, som blandt andet tildeler dem dødsboer og straffesager.

Læs også : Journalista.dk lukker delvist ned under Coronaen

Vel og mærke advokater fra forskellige retskredse, som fortæller samme historie. Nemlig at retterne landet over har lukket fuldstændigt ned for alt, der ikke kan siges at have forbindelse til Grundlovsforhør og andre lignende meget presserende sager.

 

Advokater : Medarbejdere ved retterne er sendt på corona-ferie på ubestemt tid

Ifølge advokaterne er der tale om, at selv ikke basale henvendelser besvares. Eksempelvis i forbindelse med dødsboer, hvor der ifølge advokaterne end ikke er mulighed for, at man kan kontakte en sekretær eller andet administrativt personale, der simpelt kunne klare sagsbehandlingen hjemme fra.

Læs også : DR-vært påstod at have overværet racisme i metroen – nu trækker hun i land

I stedet taler advokaterne om, at størstedelen af medarbejderne ved retterne i de retskredse de dagligt har kontakt til, kan siges at være sendt på corona-ferie. Forstået på den måde, at medarbejderne ikke forventes at udføre opgaver indenfor eksempelvis dødsbobehandlinger.

Læs også : Banedanmark mangler 15.5 milliarder kroner – men direktionen scorer alligevel gigantlønninger og store bonusser

På samme måde som det heller ikke er muligt at kontakte sagsbehandlerne telefonisk eller over email, da de tilsyneladende ikke forventes at stå til rådighed, så længe at corona-krisen står på.

 

Domstolsstyrelsen : Henvend jer til retterne

I forbindelse med hjemsendelsen af de offentligt ansatte, lød udmeldingen fra Domstolsstyrelsen, som kan siges at være det overordnede administrative myndighed for landtes retter, at de ansatte skulle arbejde noget nær normalt.

Læs også : Klimarådet kræver opgør med danskernes flyrejser – men dets medlemmer flyver selv jorden rundt på skatteydernes regning

Således lød det i en pressemeddelelse udsendt den 11. marts fra Domstolsstyrelsen, at sagsbehandlingen ikke måtte gå i stå under nedlukningen :

– Domstolsstyrelsen bistår retterne med at sikre at mest muligt arbejde fortsat kan løses fra hjemmearbejdspladser. De fleste retsmøder er udskudt, og det kan både vores medarbejdere og brugerne af retten mærke. Men der er en del anden sagsbehandling, som kan klares på distancen, og den indsats arbejder vi på at opretholde og udvide, så alting i retsvæsenet ikke går i stå.

Læs også : Kun det bedste godt nok til Dan Jørgensen og hans kæmpe følge : Brænder 350.000 kroner af på mødelokale under miljøtopmøde

Nu lyder der noget andre toner fra Domstolsstyrelsen, hvis presseafdeling overfor Journalista.dk i en email oplyser, at eksempelvis dødsboer ikke er omfattet af det, der omtales som nødberedskabet – hvorfor der arbejdes på et meget nedsat blus :

– For så vidt angår dødsboer, er det korrekt, at dødsboskiftesager ikke er omfattet af selve nødberedskabet. Det er en helt ekstraordinær periode for alle, og herunder for myndigheder og retterne, og der er derfor behov for, at de mest kritiske opgaver prioriteres. Domstolsstyrelsen er dog løbende i dialog med retterne om, hvilke typer af sager, der kan behandles på skriftligt grundlag fra hjemmearbejdspladserne, og det er vores indtryk, at de fleste retter går i gang med at behandle dødsboskifte-sager. Det er rettens vurdering efter Dødsboskiftelovens § 25, hvorvidt et bo kan udleveres til privat skifte i det konkrete tilfælde. Advokaten eller en part i den pågældende sag bør derfor rette henvendelse til den konkrete ret.

Del artiklen her:




2 Comments

  1. Det kan da absolut ikke komme bag på nogle…Desværre.
    Den offentlige sektor har grebet fritid, overarbejde og den ‘Nej, hvor er vi nogle dygtige offentlige ansatte’ mentalitet til sig med største glæde.
    Og nej, hvor ER folk dygtige til at passe deres egne unger..!
    Nul tak til det massive antal arbejdere i den private sektor, der er blevet fyret, sat på sygedagpenge eller tak til de virksomheder som er gået nedenom og hjem. Den offentlige sektor er et dybt hul af udgifter der kun kan betales af den private sektor og der suges til sig.
    Jeg forstår godt, at den private sektor, på trods af fuldendt inkompetence fra den offentlige sektor, spøger febrilsk om, hvornår Danmark kommer i gang igen.
    Desværre tror jeg at det varer et godt stykke tid endnu.
    Inkompetencen er massiv og de ligegyldige undskyldninger er ligesom vinden der blæser. Igennem nyere historie har vi haft: skoldkopper, spansk syge, polio og tuberkulose..Alligevel, til trods for tidligere epidemier/pandemier brager inkompetencen og påtaget uvidenhed frem i æteren og siger useriøst til folket:
    Tak og undskyld.
    Og nu venter de ansatte i den private sektor på om de er købt eller solgt.

    • Glemte at tilføje, at det selvfølgelig ikke gælder det arbejdende folk i sundhedsvæsenet der i disse tider arbejder på højtryk. (Jeg tog det som en selvfølge, men tilføjer det alligevel, hvis der skulle opstå tvivl).

Skriv et svar til En rigtig dansker Annuller svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*