Skærer ned på de gamle – men bruger 125.000 kroner på at optage sig selv til Folkemødet

Del artiklen her:

750 kroner per visning. Så meget har Ringkøbing-Skjern Kommune brugt, for at lokalpolitikerne kunne blive foreviget med professionelle videooptagelser under Folkemødet på Bornholm.

– Når man går ind til en budgetforhandling med en målsætning om at skulle spare 200 millioner kroner, så hjælper det ikke noget med 100.000 kroner her og der. Så er man nødt til at kigge på enten skolestrukturen, børnepasningen eller ældreområdet.

På blandt andet denne måde fremlagde Ringkøbing-Skjerns viceborgmester, Kristian Andersen, den økonomiske situation, da han overfor Dagbladet Ringkøbing-Skjern fremlagde det budgetforlig, som de vestjyske lokalpolitikere havde indgået for 2015. Ifølge Kristendemokraten ville nedskæringerne komme til at gøre ondt på eksempelvis ældreområdet, selv om besparelserne var holdt på under 80 millioner kroner.

Hvor bogstaveligt det med, at det ikke hjælper med 100.000 kroner her og der i Ringkøbing-Skjern Kommune skal tages, fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået i den vestjyske kommunes forbrug.

Eksempelvis i de udgifter, som blev afholdt under Folkemødet 2016 på Bornholm.

 

Ingen visninger af dyr video

Ifølge de fremsendte bilag blev en stor en del af kommunens Folkemøde-budget brugt på at hyre mediebureauerne Kicker Media og CANT, som inklusiv moms for sammenlagt 123.002,05 kroner, fik til opgave at mandsopdække Ringkøbing-Skjern Kommunes skib Maja under Folkemødet 2016.

Under sloganet ”Naturens Rige” blev der på skibet holdt en række foredrag, som blev filmet til kommunens Youtube-kanal. Blandt andet et af direktør Peter Sand fra Kraft, der er blevet støttet med 80 millioner kroner af Ringkøbing-Skjern Kommune. Sand brugte lejligheden til at rose kommunens politikere, som han omtalte som både modige og strategisk tænkende.

Blandt de filmede foredragsholdere var også direktøren for Stauning Whisky, der dog ikke kun fik reklame ud af turen til Bornholm. Kommunen betalte ham nemlig 3.000 kroner, for at holde et oplæg om hans eget firma.

Det var dog særdeles begrænset, hvor mange der har bemærket indslaget med Stauning Whisky og Krafts direktører. I skrivende stund er der kun sket visning af Youtube-videon 163 gange, hvilket svarer til at de vestjyske skatteydere har betalt 754,61 kroner per gang, at der er blevet klikket på kommunens Folkemøde-video.

——-

Journalista.dk gennemgik i august 2017 en opgradering. Da du læser en artikel fra dets arkiv, er der i forbindelse med opgraderingen ikke medtaget bilag.

Det anførte udgivelsestidspunkt svarer til det, hvor artiklen oprindeligt blev lagt ud på Journalista.dk.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*