Skærer ned på de syge og gamle : Kommune køber alligevel Facebook-reklamer for 1.639.339 kroner på ét år – af hensyn til sit forretningsgrundlag

Del artiklen her:

Kreditkortene glødede i dén grad sidste år hos Aarhus Kommune, da der blev indkøbt annoncer på de sociale medier. Specielt på Facebook, hvor udgifterne i 2019 alene i forhold til 2018 blev noget nær tredoblet.

Aarhus Kommune Facebook

juristkontoret

I disse år er budgetlægningen i Aarhus Kommune ikke nogen dans på roser, hvis man spørger kommunens politikere og ledende embedsmænd. Det kan blandt andet ses ved de besparelser som det var nødvendigt at finde, da budgetaftalen i efteråret skulle indgås for 2020. Herunder i det der typisk omtales som kernevelfærden, da sparekniven eksempelvis ramte kommunens børn, gamle og syge.

Men samtidig med at kommunens top har fortalt offentligheden om økonomisk smalhals, har der i dén grad været gang i kreditkortene rundt om i forvaltningen, når det har handlet om at indkøbe annoncer hos Facebook. Forhold der fremgår af aktindsigter, som Journalista.dk har opnået hos Aarhus Kommune.

Læs også : Aarhus Kommune skærer dybt i kernevelfærden – men bruger over 2 millioner kroner på embedsmænds motionsløb

Ikke blot i de samlede udgifter, som de indkøbte annonce på det sociale medie har medført. Men også i hvad det er for en type reklamer, kommunen har investeret i for først og fremmest at skabe trafik på sine forskellige hjemmesider.

Aarhus Kommunes opgørelser over indrykkede Facebook-annoncer

 

Forvaltning : Reklame nødvendige af hensyn til vores forretningsgrundlag

De fremsendte opgørelser over Aarhus Kommunes forbrug af Facebook-annoncer viser nemlig ikke kun, at forvaltningerne i 2019 brugte millioner af skattekroner på promovering på det sociale medie. Men også at der i de seneste år, har været en væsentlig stigning i brugen af denne type af annoncering.

Læs også : Midt i besparelser på 230 millioner kroner : Aarhus Kommune betaler golfstjerne 62.500 kroner for en halv times opvisning på havnen

Således lød regningen på tværs af de forskellige forvaltninger i 2017 på 444.687 kroner, hvilket i 2018 steg til 652.459 kroner. For i 2019 at sætte nye højder, da skatteyderne i alt blev pålagt at betale 1.639.339 kroner, for at Aarhus Kommune kunne få opmærksomhed og tiltrukket trafik til sine hjemmesider via Facebook.

Læs også : Moderne Aarhus-historie : Kommune brugte formue på at male bænke i gay-pride-farver

I en email til Journalista.dk oplyser Aarhus Kommunes kommunikationsafdeling, at den store stigning blandt andet skyldes det, man kalder for forretningsgrundlaget for en række kommunalt ejede og drevne virksomheder :

– Magistratsafdelingen for Kultur og Borgerservice Afdelingen har Facebook-sider i tilknytning til tilbud og institutioner som Musikhuset Aarhus, Symfoniorkestret, Tall Ships, svømmehallerne og bibliotekerne hvor synlighed og det at tiltrække gæster er en essentiel del af forretningsgrundlaget samt siden AarhusGuiden, der formidler information om begivenheder til brede målgrupper. Kultur og Borgerservice har derfor en særlig opgave med at synliggøre begivenheder og aktiviteter overfor borgere og gæster.

Del artiklen her:




Vær den første til at kommentere

Kommenter på artiklen

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*