Sundhedsstyrelsen brugte 61.000 kroner på 8 minutters interview – og 687.500 kroner på sin visuelle identitet

Sundhedsstyrelsens pressefoto af Søren Brostrøm
Del artiklen her:

Selv om Sundhedsstyrelsen har en stor kommunikationsafdeling, har det alligevel været nødvendigt at købe dyre konsulentydelser for at få det ønskede layoutmæssige udtryk.

juristkontoret

Det trak landsdækkende overskrifter da Journalista.dk kunne afsløre, at Sundhedsstyrelsen havde betalt 61.000 kroner for et kortvarigt interview mellem direktøren Søren Brostrøm og den tidligere DR-journalist Tine Götzsche. Et interview man fra styrelsens side fandt behov for at betale for, selv om Søren Brostrøms ellers under corona-krisen på det nærmeste gik fra tv-studie til tv-studie – og således ikke manglede skærmtid.

Aftalen med Tine Götzsche var indgået via et kommunikationsbureau, hvilket langt fra har været et særsyn for Sundhedsstyrelsen. For selv om styrelsen har sin egen store kommunikationsafdeling, har man løbende fundet det nødvendigt at indgå aftaler med eksterne leverandører, når det eksempelvis har handlet om at udvikle det, der omtales som den visuelle identitet.

Læs også : Søren Brostrøm interviewet i 7 minutter af Tine Götzsche til Twitter-opslag for 61.000 kroner – betalt af skatteyderne

En udviklingsproces der ifølge aktindsigter opnået af Journalista.dk hos Sundhedsstyrelsen, langt fra har været en billig oplevelse for skatteyderne.

Aftale indgået mellem Sundhedsstyrelsen og leverandør

 

Projekt skulle være afsluttet i 2018 – men løb stadig i 2020

Således viser de fremsendte bilag fra Sundhedsstyrelsen, at man tilbage i den tidlige vinter 2017 hyrede et kommunikationsbureau til et projekt, som skulle vare mellem 11 og 16 uger. Et projekt som medførte en regning til skatteyderne på 687.500 kroner, når der sker medregning af moms.

Læs også : WHO brugte generalforsamling på at advare om corona – uden at stor dansk delegation med Søren Brostrøm i spidsen tog advarslerne alvorligt

For det beløb fik Sundhedsstyrelsen ikke kun rådgivning om, hvordan dens bogstaver og illustrationer kunne få det bedst mulige udtryk, men også en række forskellige workshops. Samtidig fik man også en såkaldt realiseringspakke, der i sig selv medførte en udgift på 100.000 kroner eksklusiv moms. Den bestod blandt andet af rentegninger af grundelementer, standard logopakke og en mini-designguide.

Læs også : Banedanmark mangler 15.5 milliarder kroner – men direktionen scorer alligevel gigantlønninger og store bonusser

Tilsyneladende har man fra styrelsens side dog langt fra været i stand til at holde den tidsplan, der blev lagt i forbindelse med indkøbet af konsulentydelserne. For da Journalista.dk henvendte sig til Sundhedsstyrelsen i starten af corona-krisen for at få oplyst priser på udført layoutarbejde, var det aftalen med leverandøren af den visuelle identitet, der blev henvist til.

Forløb for projekt omkring Sundhedsstyrelsens visuelle identitet

Del artiklen her:




1 Comment

Skriv et svar til Kurt Jensen Annuller svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*